
     
 

Unfinished Democracy: 
Media and Political Freedoms in Angola 

 
A Human Rights Watch Report, July 14, 2004 

 
I. SUMMARY......................................................................................................... 2 
II. RECOMMENDATIONS ................................................................................... 4 

To The Government of Angola ........................................................................... 4 
To Angolan Journalists’ Associations:................................................................ 6 
To Foreign Governments and Intergovernmental Organizations:....................... 6 

III. BACKGROUND .............................................................................................. 6 
Times of War....................................................................................................... 7 
The Situation Today ............................................................................................ 8 

IV. INTERNATIONAL AND ANGOLAN LAW ON FREEDOM OF 
EXPRESSION AND ASSOCIATION................................................................. 12 

International Legal Standards on Freedom of Expression and Assembly ........ 12 
Angolan Legislation .......................................................................................... 14 
Need for Reform of Angolan Laws................................................................... 15 

V. VIOLATIONS OF THE RIGHT TO FREEDOM OF EXPRESSION............ 18 
Arbitrary Imprisonment, Violence, and Threats against Journalists ................. 18 
Misuse of Defamation Laws ............................................................................. 20 
Restrictions on Private Radio............................................................................ 22 
Access to Official Information and State Owned Media .................................. 23 
Obstacles to Distribution of Private Newspapers.............................................. 24 
Artistic Expression ............................................................................................ 25 

VI. VIOLATIONS OF THE RIGHT TO FREEDOM OF ASSOCIATION........ 26 
Threats and Attacks against Activists ............................................................... 26 
Registration Requirements as a Means of Limiting Freedom of Association... 30 

VII. VIOLATIONS OF THE RIGHT TO PEACEFUL ASSEMBLY................. 31 
VIII. CONCLUSION............................................................................................ 34 
VI. ACKNOWLEDGMENTS .............................................................................. 35 

 



I. SUMMARY 
 

Freedom of expression, assembly, demonstration, association, and 
all other forms of expression shall be guaranteed.1  
Article 32 (1) Angolan Constitution (Law No. 23/92, September 
16, 1991). 
 
Everyone shall have the right to freedom of expression; this right 
shall include the freedom to seek, receive, and impart information 
and ideas of all kinds, regardless of frontiers, either orally, in 
writing or in print, in the form of art, or through any other media 
of his choice. 
Article 19 of International Covenant on Civil and Political 
Rights, ratified by Angola on January 10, 1992. 
 
The more scandalous occurrences – the imprisonments, the deaths 
such as the death of Ricardo Mello – are no more. But the climate 
of intimidation continues. 
Angolan Journalist to Human Rights Watch, Luanda, May 
2004. 
 
Peace means more than a mere silencing of guns. 
Rev Daniel Ntoni-Nzinga, Executive Secretary of the Inter-
Ecclesiastic Committee for Peace in Angola, 2002. 

 
Two years after the April 4, 2002, ceasefire agreement between the Angolan 
government and the opposition National Union for the Total Independence of 
Angola (União Nacional para a Independência Total de Angola, UNITA), 
Angola is in transition. Although no date has been set for the first national 
elections since 1992, these are widely expected to be held no later than 2006.2 A 
government dominated by the People’s Movement for the Liberation of Angola 
(Movimento Popular de Libertação de Angola, MPLA) – the ruling party since 
1975 – will guide the process of holding these elections, and the installation of a 
new government.  
                                                 
1 “São garantidas as liberdades de expressão, de reunião, de manifestação, de associação e de todas as 
demais formas de expressão.” Article 32 (1) Angolan constitution (Law No. 23/92 - September 16, 1992).  
2 Lusa news agency, Luanda, July 2 2004: The Angolan president was advised by the Council of the Republic 
to exercise his “judicial influence” on parliament to approve the constitutional framework for convening and 
setting elections for September 2006.  
“In a communiqué read by the spokesperson of the head of state's consulting body, Augusto Carneiro, at the 
end of the meeting held in Luanda today, recommended that "the elections should be preceded by a legal and 
well-defined framework and the creation of technical, material, and financial conditions, as assurance of a fair 
and transparent electoral process." 

 2



 
The last years of the civil war were marked by severe restrictions on the freedoms 
of expression, association, and assembly in Angola, reversing the partial 
liberalization that occurred in the run-up to the 1992 election. The private media3 
and the civic and political groups that had burgeoned with the adoption of a 
multiparty constitution in 1992 were confronted by serious and often violent denial 
of those freedoms as the government put the state on a war footing. Journalists were 
frequently detained without trial, and only pro-government groups were permitted 
to demonstrate. Similarly, UNITA, in the areas under its military control, 
monopolized the media and allowed no dissent.4   
 
The end of the conflict has encouraged Angolans to start exercising again their 
right to debate the future of their country. In 2003 alone, four new weekly 
newspapers were established and the detention of journalists became less 
common.  In the capital, Luanda, opposition parties have in the past year been 
able to hold demonstrations without government reprisals.  
 
Yet, even as peace creates new opportunities for the enjoyment of rights, there 
remains a substantial gap between the freedoms promised by Angola’s 
constitution, by its laws, and by the international treaties Angola has ratified, and 
the realization of those freedoms by Angolans. The gap is perpetuated by the 
continued denial of those freedoms by the Angolan government and its agents.  
 
The occurrence of positive changes has been confined mainly to Luanda and other 
coastal regions. Even in Luanda, however, a journalist was detained without trial 
for a month in February 2003 while working on a story that was potentially 
embarrassing to government officials. 
 
In the interior of the country, the situation remains troubling from a human rights 
perspective: opposition activists continue to be the target of violence by the 
police, the army, the Civil Defense Organization (ODC), and supporters of the 
government. Private media are almost unknown.  The judicial system does not 
have the independence to enforce the legislation that should in practice guarantee 
basic freedoms.  The police force has not yet begun to fulfill its mandate as a 
politically neutral keeper of law and order. 
 
Excessive administrative and bureaucratic burdens such as the imposition and 
arbitrary enforcement of onerous registration requirements undermine the work of 

                                                 
3 For the purposes of this report, “private media” refers to all media not owned by the state: at present, this 
means the private weekly papers, the commercial radio stations, and the Catholic church station, Rádio 
Ecclésia.  
4 For a more detailed analysis of this period, see Human Rights Watch, Angola Unravels: The Rise and Fall of 
the Lusaka Peace Process (New York: Human Rights Watch, 1999). 

 3



civil society associations. Journalists have also been denied access to official 
information, including data on public expenditure and other public policies. 
 
Even if press and association freedoms were fully respected, a great number of 
Angolans would still have difficulty accessing information and the political 
process. Popular participation in Angolan democracy is itself problematic; more 
than 30 percent of the Angolan population is unable to read a letter or a 
newspaper. Women who are fifteen years old or older are two and a half times 
more likely to be illiterate than men in the same age range. According to a 2003 
study by the United Nations Children’s Fund (UNICEF), 38 percent of 
households in Angola own radios; only 14 percent own televisions.  
 
For this report, Human Rights Watch interviewed some thirty journalists, rights 
defenders, activists and educators in August 2003. A further research visit in April 
and May 2004, including the provinces of Huambo and Moxico, as well as 
Luanda, allowed the opportunity for more interviews with journalists, clergy, 
political party representatives, and members of civil society. Human Rights 
Watch also spoke to presidential advisor Carlos Feijó. 
 

II. RECOMMENDATIONS 
 
To The Government of Angola 
 
The Angolan constitution includes explicit guarantees of freedom of expression, 
association, and assembly. The Angolan government, consistent with its stated 
intentions, should: 
 

• Respect and fully enforce provisions in the Angolan constitution on 
freedoms of expression, association, and assembly. 

 
• Allow journalists to carry out their legitimate work, including reporting on 

government policies and activities, without harassment. 
 

• Allow journalists access to government information and facilities. 
Administrative measures should be put in place to enhance the 
transparency of public administration and minimize official secrecy. 

 
• Uphold the right of all individuals to freedom of association, in 

compliance with Angolan law and international standards, including the 
right to form and join public associations and political parties. Ensure that 
the legally prescribed process of registration for such groups is applied 
expeditiously, consistently and fairly. 

 

 4



• Allow leaders and supporters of opposition parties to express their views, 
including views that are critical of government policies. Issue clear 
instructions to all members of the security and intelligence services that no 
person should be arrested or detained purely on the basis of their political 
views. 

 
• End onerous restrictions on public meetings and peaceful demonstrations 

and permit, in a consistent and transparent manner, such activities to be 
carried out by political parties, public associations, and others, in 
accordance with Angolan law and international human rights standards. 
Issue clear instructions to the police that they should not use force or 
violence to respond to peaceful protests. 

 
• Investigate and prosecute alleged abuses of civil and political rights, 

including threats against journalists and political activists, by state agents; 
provide training to personnel in the police and judicial system to enable 
them to perform their duties effectively and fairly. 

 
• Repeal the criminal defamation laws, including those criminalizing 

criticism of government or other public authorities, in particular Articles 
44, 45, and 46 of the Angolan Press Law (Lei de Imprensa, No. 22/91).  
The government should not misapply the civil defamation laws to restrict 
legitimate journalistic work, political criticism, and debate. 

 
• Repeal other laws restricting freedom of expression, assembly, and 

association, including Articles 47, 48, 49, and 50 of the Angolan Press 
Law (Lei de Imprensa, No. 22/91) and Articles 4, 5, 6, 7, and 8 of the 
Angolan Law on the Right of Assembly and Demonstration (Lei sobre o 
Direito de Reunião e de Manifestação No. 16/91).  

 
• Apply the Johannesburg Principles on National Security and Freedom of 

Expression, which seek to ensure that national security restrictions protect 
the interests of the nation rather than the interests of the government.  

 
• Establish a fair and open process for the allocation of radio and television 

broadcasting frequencies and the granting of licenses to broadcast to 
provide equal opportunity of access.  

 
• Extend an invitation to the African Commission on Human and Peoples’ 

Rights to visit Angola to examine freedoms of expression, association, and 
assembly and assist the Commission to discharge its mandate during such 
visit.  

 

 5



• Invite the U.N. Special Rapporteur on Freedom of Expression to visit the 
country and prepare a report on freedom of expression in advance of 
national elections. 

 
To Angolan Journalists’ Associations: 
 

• Promote the adoption of, and compliance with, a journalists’ code of 
ethics and, in particular, the voluntary publication of apologies and 
corrections for inaccurate or unfair statements. 

  
To Foreign Governments and Intergovernmental Organizations: 
             

• In the run-up to the elections, monitor closely violations of freedoms of 
expression, association, and assembly in the context of bilateral and 
multilateral relations with the government of Angola and make the 
protection and promotion of such freedoms an integral part of assistance 
strategies. Support free and private media to enhance accountability and 
transparency in public administration and democratic development 
generally.                                                

 
• Continue to support programs that will train journalists, and that will raise 

public awareness about freedom of expression, association, and assembly 
through training, education, and promotional activities.  

 
• Support programs that raise awareness of, and reinforce a commitment, to 

civil and political rights in the National Police, the Angolan Armed 
Forces, the Civil Defense Organization, the media, and Angolan civil 
society. 

 
III. BACKGROUND 

 
Over the course of nearly three decades, Angolans suffered through one of the 
most brutal and protracted internal armed conflicts in recent history. The conflict 
claimed approximately 1 million lives. Some 4.1 million people were displaced 
during the latter phase of the conflict, with 400,000 of these fleeing to 
neighboring Zambia, Congo Brazzaville, Democratic Republic of Congo, and 
Namibia. 

 
On April 4, 2002, following the death of UNITA rebel leader Jonas Savimbi, the 
Angolan Army (Forças Armadas Angolanas, FAA) signed a Memorandum of 
Understanding (MOU) with UNITA, which brought an end to the fighting. The 
document, also referred to as the Luena Accords, reiterated the main elements of 

 6



the Lusaka Protocol, which had been signed in 1994. The Luena Accords 
provided for the implementation of a ceasefire through the demobilization of 
UNITA’s military forces. UNITA officers were to be integrated into the new, 
unified government army and national police. 5  
 
Times of War 
 
During the civil war, both the government and UNITA committed widespread 
abuses against the civilian population. Violations included direct attacks on the 
civilian population, extra-judicial executions, rape and other sexual assault, 
torture and mutilations, forced conscription of child soldiers, indiscriminate 
shelling of civilian areas, abduction of women and girls, and looting.6 Intellectuals 
were persecuted and killed, as were journalists and rights activists.  
 
There was no private press in Angola prior to 1991. The only alternative to state 
media was Imparcial Fax, a private newspaper that circulated via fax. Publication 
of Imparcial Fax ended in January 1995 when an unidentified assailant murdered 
Ricardo Mello, its manager and chief editor, in Luanda.7  
 
Throughout the 1990s, journalists operating in government areas were murdered, 
assaulted, and received threats to their physical safety.8 They also faced enormous 
obstacles in gathering information. Not only was their access to official 
information denied, a practice that still prevails, but witnesses and other primary 
sources were also reluctant to go “on record” due to fear of reprisals. This 
situation limited journalists’ access to the range of information necessary to 
produce quality work.  
 
Government censorship and intrusion in the media were flagrant. For example, 
publications that quoted UNITA leader Jonas Savimbi were prohibited.9 It was 
common to find application forms for membership of the MPLA in newsrooms, a 
hint not lost on journalists and media professionals. Often, journalists who did not 
                                                 
5 See, Memorandum of Understanding Addendum to the Lusaka Protocol for the Cessation of Hostilities and the 
Resolution of the Outstanding Military Issues Under the Lusaka Protocol, Luena, April 4, 2002. For a 
comprehensive analysis of the Lusaka Peace Process see Human Rights Watch, Angola Unravels. 
6 See, Human Rights Watch, Angola Unravels and Human Rights Watch World Report 2002, 
http://www.hrw.org/wr2k2/africa1.html/. 
7 As of September 2003, Human Rights Watch is unaware of any investigation carried by authorities regarding 
this crime. Human Rights Watch believes that the failure to investigate and bring to justice the perpetrators of 
such crimes against journalists undermines recent government commitments to respect democratic principles 
and the rule of law. 
8 See Amnesty International, Angola: Freedom of Expression on Trial; December, 2000. Available at 
http://web.amnesty.org/library/print/ENGAFRI120082000. See also, Amnesty International, Angola: Freedom of 
Expression Under Threat; November 1999. 
9 Human Rights Watch interview with Ismael Mateus, General Secretary of the Union of Angolan Journalists 
(Sindicato dos Jornalistas Angolanos – SJA), Luanda, August 7, 2003. Human Rights Watch interview with 
Américo Gonçalves, editor of O Angolense, Luanda, August 7, 2003. See also, Ismael Mateus, in interview with 
Agora, July 5, 2003.  

 7

http://web.amnesty.org/library/print/ENGAFRI120082000


fill out such forms were denied access to official sources and encountered 
difficulties in publishing their stories. The Angolan Journalists’ Union has also 
alleged that government agents infiltrated the newsrooms to monitor journalists’ 
activities and political tendencies.10  
 
In the last years of the conflict, many journalists were summoned for questioning 
by Angolan police concerning their newspaper articles or radio broadcasts. A 
number of journalists were threatened with physical harm. Some were assaulted 
and others were accused of libel or defamation of government officials.11

 
UNITA was also heavy-handed with journalists. Until it was shut down by the 
Angolan government on April 1, 1998, journalists who worked for the Voice of 
the Resistance of the Black Cockerel (VORGAN), UNITA’s radio station, were 
threatened with physical aggression and imprisonment if suspected of passing 
information to government forces.12 VORGAN, a symbol of UNITA, had 
programs designed to broadcast propaganda against the MPLA government but 
sometimes targeted the peace agreement and U.N. representatives working in 
Angola.13

 
The Situation Today 
 
The government continues to dominate both print and broadcast media. An 
analysis of data provided by the National Treasury Directorate shows that in fiscal 
year 2002, subsides for state media accounted for 88.9 percent of all operational 
subsidies for state-owned business.  

                                                 
10 Human Rights Watch interview with Ismael Mateus, General Secretary of the Angolan Journalists’ Union 
(Sindicato dos Jornalistas Angolanos, SJA). Luanda, August 5, 2003.  
11 In 1999, Amnesty International documented that at least thirty journalists had been summoned for 
questioning by police concerning their newspaper articles or radio broadcasts. See Amnesty International, 
Angola: Freedom of Expression on Trial; December, 2000. Available at 
http://web.amnesty.org/library/print/ENGAFRI120082000. See also, Amnesty International, Angola: Freedom of 
expression under threat; November 1999. 
12 See Amnesty International, Angola: Freedom of Expression on Trial; December, 2000. Available at 
http://web.amnesty.org/library/print/ENGAFRI120082000. See also, Amnesty International, Angola: Freedom of 
Expression Under Threat; November 1999.  
13 See also, Human Rights Watch World Report 1998, available at: http://www.hrw.org/worldreport/Africa-
01.htm. 

 8

http://web.amnesty.org/library/print/ENGAFRI120082000
http://web.amnesty.org/library/print/ENGAFRI120082000


 
       
Company Sector Subsidy paid 

in Kwanzas 
by the 
government 

US $ 
equivalent14

% share of 
total govt 
spending 
on 
subsidies 

Press Center Media 24,579,693 423,787.81 1.0 
Angop (press agency) Media 292,537,109 504,3743.26 12.2 
TPA (television) Media 686,760,598 11,840,699.97 28.6 
Gráfica Popular 
(magazine) 

Media 75,331,296 1,298,815.45 3.1 

RNA (radio) Media 818,750,062 14,116,380.38 34.1 
Jornal de Angola Media 312,409,972 5,386,378.83 13.0 
Correios (post office) Communi-

cation 
73,108,851 1,260,497.43 3.0 

Ferrangol Industry 2,980,210 51,382.93 0.1 
Caminhos de Ferro de 
Benguela (railways) 

Transport 71,180,689 1,227,253.26 3.1 

Caminhos de Ferro de 
Luanda (railways) 

Transport 43,124,589 743,527.40 1.8 

Total  2,405,248,825 41,469,807.33  
Source: National Treasury Directorate, Luanda, 2003 
 
Angola’s public television station (Televisão Pública de Angola, TPA) and its 
National Radio of Angola (Rádio Nacional de Angola, RNA) rule the national 
airwaves. TPA operates two television channels and RNA operates five radio 
stations in Luanda.15 RNA is also the only broadcaster to offer programs in 
indigenous African languages. The Angolan capital also has four private radio 
stations operating under government license: LAC (Luanda Antena Comercial, 
since 1992); Rádio Ecclésia, a Catholic-owned radio station; Radio Escola, 
designed to train new professionals; and, since March 2003, Radio CEFOJOR, a 
commercial radio station also designed to train young radio journalists.16 President 
José Eduardo dos Santos has mentioned the possibility of allowing private 
television stations to operate.17 However, most Luanda journalists outside of the 
state media take the view that in the absence of a transparent process for the 
issuing of a license, such a station would simply be a business opportunity for an 
ally of the president.18

                                                 
14 Using Interbank rate as of December 2002: US$1=Kz58. 
15 Canal A, Radio 5, Radio N’golaYetu, Radio FM Stereo and Radio Luanda. 
16 Two other private radio stations have operated in the capital intermittently: Radio Morena and Radio 
Benguela. 
17 Público newspaper (Lisbon) 7 December 2003. 
18 Human Rights Watch interviews, Luanda, April-May 2004. 

 9



 
The only daily newspaper is the Portuguese-language, state-owned Jornal de 
Angola, which published its first edition on July 29, 1975. The private press, often 
viewed as the only section of the media to reflect a range of political views, is 
growing slowly. As of 2004, there were seven private newspapers in Angola: 
Folha 8, established in 1994; Agora, established in 1996; O Angolense, 
established in 1997; and Semanário Angolense, Actual, A Capital, and A Palavra, 
all established in 2003. These run weekly. Often, technical and financial 
constraints, rather than political obstacles, hinder these newspapers’ efforts to 
reach their readers. Newspaper distribution is limited almost exclusively to 
Luanda and the papers cost on average 120 Kwanzas (approximately $1.50 
(U.S.)) each. Therefore, they reach just a few thousand Angolans.19  
 
Several journalists from the private press reported that financial constraints are 
currently the greatest challenge facing the media in Angola. A dearth of quality 
printing facilities in Luanda means that all of the private papers except one are 
printed by the same printing house. This lack of competition as well as the cost of 
paper has lead to the doubling of printing costs in the last year.  USAID has 
donated paper to some of the private newspapers. 
 
“The assistance from the U.S. helped a lot, but the paper is coming to an end. 
Some newspapers are at risk of shutting down,” one journalist warned.20

 
Private newspapers are difficult to obtain even in the larger provincial centers; 
one obstacle to distribution is the refusal by the state airline, TAAG, to transport 
these papers as cargo.  
 
Although the private press is now generally free to scrutinize government 
policies, it can still be dangerous for journalists to investigate certain high-ranking 
government, MPLA, and UNITA officials. In some provinces, such as in Cabinda, 
journalists have reported that they still find MPLA membership application forms 
in media offices.21 Many of those interviewed by Human Rights Watch also 
described seeing MPLA party membership forms in secondary schools and 
universities. 
 

                                                 
19 Though Human Rights Watch is unaware of any definite statistics, each private paper claims to sell from 
7,000 to 10,000 copies of each edition. Although the cover price is usually around 80 kwanzas, this price 
applies only to copies bought from the newspaper office; most copies are sold by street vendors at a mark-up 
price. 
20 Human Rights Watch interview, Luanda, April 2004. 
21 Journalist Nelo da Costa, current correspondent of Voz da América told Semanário Angolense that he 
decided to leave the print media because those that are not members of the MPLA, cannot, for example, aspire 
to any high rank position in the newspaper (cargo de chefia) [Jornal de Angola]. “Jornais privados podem 
desafogar-se,” Semanário Angolense,  August 2, 2003.  

 10



There are some 126 political parties registered in Angola, though only a few are 
active in organizing public protests against the government, adopting public 
policies, and calling for new elections. Among them, the small opposition party, 
Party for the Democratic Support and Progress of Angola (Partido de Apóio 
Democrático e Progresso de Angola, PADEPA, also known as PADPA), which 
was created in June 1995, has suffered repressive reactions to its public protests.22  
National legislation was recently changed and the state no longer subsidizes the 
creation of new parties; however, state funds are still available to parties with 
seats in the National Assembly. 
 
Organized civil society, which has developed in Angola since 1991, operates 
mainly from Luanda. During the war, a number of prominent intellectuals, union 
leaders, non-governmental organizations, and several church-based groups 
worked to bring the fighting parties to negotiate to end the war and the associated 
widespread rights abuses. At present, with the end of hostilities in most of 
Angola,23 hundreds of NGOs have formed.  These NGOs and the broader civil 
society in which they exist face serious difficulties in restructuring their strategies 
and identifying short- and medium-term objectives. Nevertheless, a number of 
national organizations have developed skills and implemented projects to promote 
human rights and foster reconciliation. Collaborative efforts with international 
groups and other partnerships have been fundamental for this transition. Yet these 
efforts have been geographically concentrated and have suffered from limited 
operational capacity even in the capital. 
 
There are other important restraints to popular participation in the decision-
making process in Angola. More than 30 percent of the Angolan population is not 
able to read a letter or a newspaper. Forty-six percent of women fifteen years old 
or older do not know how to read and write, compared with 18 percent of men in 
that same age group. The urban population is 48 percent more likely to know how 
to read and write than the rural population.24 While 38 percent own a radio, only 
14 percent own a television.25 Radio broadcasts (by RNA or foreign-based short-
wave stations) are nevertheless followed enthusiastically throughout Angola. In 
Luanda, the phone-in programs that Rádio Ecclésia introduced in the late 1990s 
have opened a space for public debate, and their popularity has prompted RNA 

                                                 
22 Since 1999, PADEPA has organized four public demonstrations and protests in Luanda. All these have been 
strongly repressed by government authorities. On these occasions, PADEPA’s leaders have been severely 
beaten and arrested for disrespecting authority (desacato à lei). See Section V on Violence against 
Associations and Protesters. 
23 While hostilities have ceased in most of the country, in the northern province of Cabinda, hostilities between 
government forces and separatist groups persist. 
24 UNICEF, Angola 2001 Multiple Indicator Cluster Survey (MICS), Presentation of Final Results. Angola, March 
5, 2003. According to this study, the first nationwide survey conducted in Angola since 1996, the total literacy 
rate, the proportion of population aged 15 and older who are able to read a letter or newspaper in Angola is 67 
percent.  
25 UNICEF, Angola 2001 Multiple Indicator Cluster Survey (MICS), Presentation of Final Results. Angola, March 
5, 2003. 

 11



and the commercial stations to also include phone-ins in their programming. This 
underlines the importance of making independent radio transmission available 
throughout the country.  
 

IV. INTERNATIONAL AND ANGOLAN LAW ON FREEDOM OF 
EXPRESSION AND ASSOCIATION 

 
International Legal Standards on Freedom of Expression and 
Assembly 
 
Angola is party to several international treaties that guarantee the right to freedom 
of expression and freedom of assembly, including the International Covenant on 
Civil and Political Rights (ICCPR).26 Although not a treaty obligation immediately 
binding on states, parts of the Universal Declaration on Human Rights (UDHR), 
including Article 19 on the right to freedom of expression, are widely regarded as 
having acquired legal force as customary international law.27 This is relevant 
since, as discussed later in this report, the Angolan constitution invokes the rights 
under the UDHR, as well as other international instruments to which Angola is a 
party as legitimate bases for adjudication by Angolan courts.  
 
Angola is also party to the African Charter on Human and Peoples’ Rights.28 This 
binding treaty requires states party to ensure and respect the rights to receive 
information and express and disseminate opinions, the right to free association, 
the right not to be compelled to join an association, and the right to free assembly.  
 
Under international law, freedom of expression may be subject to restrictions in 
certain circumstances, including during a declared state of emergency, according 
to principles also laid out in international law. In states of emergency, states can 
derogate from some obligations of the ICCPR, including Article 19. Apart from 
this, there are some restrictions or limitations authorized by Articles 19 (3), 

                                                 
26 Angola ratified the International Covenant on Political and Civil Rights on January 10, 1992. The articles of 
the ICCPR relevant to freedom of expression, assembly, and association are:  
Article 19 (1): Everyone shall have the right to hold opinions without interference; and 19 (2): Everyone shall 
have the right to freedom of expression; this right shall include the freedom to seek, receive, and impart 
information and ideas of all kinds, regardless of frontiers, either orally, in writing or in print, in the form of art, or 
through any other media of his choice. 
Article 21: The right of peaceful assembly shall be recognized.  No restrictions may be placed on the exercise of 
this right other than those imposed in conformity with the law and which are necessary in a democratic society 
in the interests of national security or public safety, public order, the protection of public health or morals or the 
protection of the rights and freedoms of others. 
Article 22 (1): Everyone shall have the right to freedom of association with others, including the right to form and 
join trade unions for the protection of his interests. 
27 Article 19 of the UDHR states: “Everyone has the right to freedom of opinion and expression; this right 
includes the right to hold opinions without interference and to seek, receive, and impart information and ideas 
through any media and regardless of frontiers.” 
28 Angola ratified the African Charter on Human and People’s Rights on March 2, 1990. 

 12



Article 21, and 22 (2) that apply normally.29 However, these restrictions have been 
addressed by a number of international instruments, most notably by the 
Johannesburg Principles on National Security, Freedom of Expression, and 
Access to Information (Johannesburg Principles) adopted on October 1, 1995. 
According to the Johannesburg Principles, these restrictions should meet strict 
tests of legitimacy such as those set by Principle 2:  
 

(a) A restriction sought to be justified on the ground of national security is not 
legitimate unless its genuine purpose and demonstrable effect is to protect 
a country’s existence or its territorial integrity against the use or threat of 
force, or its capacity to respond to the use or threat of force, whether from 
an external source such as a military threat, or an internal source such as 
incitement to violent overthrow of the government.  

 
(b) In particular, a restriction sought to be justified on the ground of national 

security is not legitimate if its genuine purpose or demonstrable effect is to 
protect interests unrelated to national security, including, for example, to 
protect a government from embarrassment or exposure of wrongdoing, or 
to conceal information about the functioning of its public institutions, or to 
entrench a particular ideology, or to suppress industrial unrest.30  

 
International human rights law provides the media greater protection when it 
covers matters of public interest.  It is well established that politicians and other 
public figures relinquish part of their rights to reputation and privacy, and must 
therefore tolerate, as a matter of law, wider and more intense scrutiny of their 
conduct. The European Court of Human Rights has held that the reputational 
rights of politicians and government officials are entitled to less protection vis-à-
vis the media than those of private citizens. In the words of the court, a politician 
“inevitably and knowingly lays himself open to close scrutiny of his every word 
and deed by both journalists and the public at large, and he must display a greater 
degree of tolerance.”31  

The Inter-American Commission on Human Rights expounded on this principle in 
its report on desacato [contempt] laws: “[I]n democratic societies political and 
public figures must be more, not less, open to public scrutiny and criticism...Since 
these persons are at the center of public debate, they knowingly expose 
themselves to public scrutiny and thus must display a greater degree of tolerance 
                                                 
29 Article 19 (3): The exercise of the rights provided for in paragraph 2 of this article carries with it special duties 
and responsibilities. It may therefore be subject to certain restrictions, but these shall only be such as are 
provided by law and are necessary: (a) For respect of the rights or reputations of others; (b) For the protection 
of national security or of public order (ordre public), or of public health or morals. 
30 Principle 2, The Johannesburg Principles on National Security, Freedom of Expression and Access to 
Information. Available at www.1umn.edu/humanrts/instree/johannesburg.html. 
31 European Court of Human Rights, Oberschlick v. Austria, Judgment of May 23, 1991, Series A no. 204, para. 
59. See also, Lingens v. Austria, Judgment of July 8, 1986, Series A no. 103. 

 13



for criticism.”32 According to the Siracusa Principles on the limitation of civil and 
political rights, the restriction clauses in article 19 of the ICCPR “shall not be 
used to protect the state and its officials from public opinion or criticism.”33  

In October 2002, the African Commission on Human and Peoples’ Rights adopted 
a Declaration of Principles on Freedom of Expression in Africa,34 which sets forth 
the positive obligations of the state parties to the African Charter in relation to 
freedom of expression, including in regards to the right to information,35 and the 
incompatibility of a state monopoly over a broadcasting system.36  
 
Finally, several resolutions by the U.N. Commission for Human Rights take a 
strong position on the need to promote literacy and education, both of which can 
help to ensure the enjoyment of these universal rights.37   
 
Angolan Legislation  
 
Freedom of expression and freedom of assembly and protest are constitutionally 
guaranteed rights in Angola. Article 32 (1) of the Angolan constitution states that: 
 

“The rights to freedom of expression, assembly, demonstration and 
all other means of expression are guaranteed.”38  
 

Further:  
 

“Freedom of the press shall be guaranteed and may not be subject 
to any censorship, especially political, ideological, or artistic.”39

                                                 
32 Inter-American Commission on Human Rights, Annual Report 1994, Report on the Compatibility of 
"Desacato" Laws with the American Convention on Human Rights, OEA/Ser L/V/II.88, Doc. 9 Rev (1995). 
Desacato laws (also known as contempt laws) were used in a number of Latin American countries to punish 
speech deemed to be insulting or threatening to public officials. The Commission concluded that such laws 
serve no legitimate aim and are inconsistent with free expression in a democratic society. 
33 Siracusa Principles on the Limitation and Derogation Provisions in the International Covenant on Civil and 
Political Rights, Principle 37. The Siracusa Principles were adopted in a broad meeting of experts convened in 
1984 by the United Nations Center for Human Rights and other organizations. 
34 Resolution on the Adoption of the Declaration of Principles on Freedom of Expression in Africa (DPFEA), 
African Commission on Human and Peoples’ Rights 32nd Session, October 17-23, 2002: Banjul, The Gambia. 
Available at www1.umn.edu/humanrts/achpr/expressionfreedomres.html. 
35 DPFEA, Article 4 (1) Public bodies hold information not for themselves, but as custodians of the public good 
and everyone has a right to access this information, subject only to clearly defined rules established by law. 
36 DPFEA, Article 5 (1) States shall encourage a diverse, independent private broadcasting sector. A state 
monopoly over broadcasting is not compatible with the right to freedom of expression. 
37 See also, U.N. Resolution entitled “United Nations Decade for Human Rights Education, 1995-2004, and 
public information activities in the field of human rights,” December 9, 1998; U.N. Resolution on Education for 
All, A/C.3/52/L.II/Rev.1/ October 29, 1997 and  Resolution A/54/595 of the 54th session of the United Nations 
General Assembly, October 1999.  
38 “São garantidas as liberdades de expressão, de reunião, de manifestação, de associação e de todas as 
demais formas de expressão.” Article 32 (1) Angolan constitution, September 16, 1992.  

 14



 
The Angolan Press Law (Lei de Imprensa) provides that the right of expression, 
and the right to teach and learn, can be exercised in all forms: by written and 
spoken means,40 and through intellectual, scientific, and cultural discourse.41  
 
Limitations to fundamental rights are envisioned in the Angolan constitution only 
when the exercise of such rights would constitute a threat to public order, the 
public interest, or individual liberties and guarantees.42 These limitations, also 
envisioned in states of emergency or siege, should never affect the right to life, 
the right to physical integrity, to identity, to be recognized as a person before the 
law, to citizenship, the principle of non-retroactive application of criminal law, 
the right to defense for those charged with criminal offenses and freedom of 
conscience and religion. These guarantees closely parallel the provisions of the 
ICCPR.43

 
Further, according to Article 21 (2) of the constitution, national legislation must 
be interpreted in accordance with the international treaties to which Angola is a 
party and the principles of the Universal Declaration of Human Rights.44  
 
Need for Reform of Angolan Laws 
 
Despite the existence of constitutional guarantees, national legislation still 
imposes greater restrictions on freedom of expression than permissible under the 
constitution (or international law). Although government leaders have promised to 
                                                                                                                                     
39 “É garantida a liberdade de imprensa, não podendo esta ser sujeita a qualquer censura, nomeadamente de 
natureza política, ideológica e artística.” Article 35 (1) Angolan constitution, September 16, 1992.  
40 Article 2 on the definition of (1) print and publications, (2) radio transmission and (3) transmission and 
retransmission of TV broadcasting; Press Law (Lei de Imprensa, No. 22/01), June 15, 1991. 
41 Article 3 (e) on functions of the Social Communication institutions; Press Law (Lei de Imprensa, No. 22/01), 
June 15, 1991. 
42 Article 52 (1) states: The exercise of rights, freedoms, and citizens’ guarantees can only be limited or 
suspended according to the law when it would put at risk public order, the public interest, rights, freedoms and 
individual guarantees, or in case of declaration of coup d’etat or emergency, where these restrictions will be 
limited to guarantee public order, the public interest and the reestablishment of constitutional normality. 
43 The International Covenant on Civil and Political Rights, to which is Angola is a party, provides for derogation 
from certain rights in “time of public emergency which threatens the life of the nation” provided the state of 
exception is “officially proclaimed.”  ICCPR, art. 4 (1).  However, Article 4 (2) of the Covenant provides that no 
state may derogate from Articles 6 (right to life); 7 (prohibition on torture); 8 (1) and (2) (prohibition on slavery 
and forced servitude); 11 (prohibition on imprisonment for violation of contractual obligations); 15 (prohibition on 
retroactive application of criminal sanctions); 16 (right to recognition as a person before the law); and 18 
(freedom of thought, conscience and religion). 
44 Article 21 of the Angolan constitution provides: (2) Constitutional and legal norms related to fundamental 
rights shall be interpreted and incorporated in keeping with the Universal Declaration of Human Rights, the 
African Charter on Human and Peoples’ Rights, and other international instruments to which Angola has 
adhered. (3) In the assessment of disputes by Angolan courts, those international instruments shall apply even 
where not invoked by the parties. Article 21 (2) “As normas constitucionais e legais relativas aos direitos 
fundamentais devem ser interpretadas e integradas de harmonia com a Declaração Universal dos Direitos do 
Homem, da Carta Africana dos Direitos dos Homens e dos Povos e demais instrumentos internacionais de que 
Angola seja parte.” (3) “Na apreciação dos litígios pelos tribunais angolanos aplicam-se esses instrumentos 
internacionais ainda que não sejam invocados pelas partes.”  

 15



draft more modern press legislation for more than two years, the current law still 
places unacceptable restrictions on press activities.   
 
Angolan law, like many civil law countries, protects individuals’ “right to honor” 
through criminal sanctions for injúria, calúnia, and difamação.45  Injúria is the 
attribution of a negative characteristic that may affect the person’s moral dignity; 
calúnia, is the wrongful accusation that someone has committed a crime; 
difamação, equivalent to defamation in common-law countries, is the attribution 
of something offensive to the person’s reputation. These crimes are punishable by 
periods of imprisonment ranging from two to eight years and/or by fines.46  
 
Human Rights Watch maintains that, as a matter of principle, criminalization of 
defamation is an unnecessary and disproportionate measure that, in itself, violates 
freedom of expression and media freedom. It serves no legitimate aims that 
cannot be sufficiently protected by private law remedies.  
 
In addition, a publication may be suspended for as much as one year if it has 
published three articles or images over a period of three years that give rise to 
successful prosecutions for difamação or injúria.47  In practice, influential officials 
are able to take advantage of these laws to silence criticism as a result of a 
continuing lack of independence in the judiciary: a state of affairs that some 
Angolan journalists view as being more damaging than the legislation itself.  
 
Of equal concern is the treatment of criticism of public authorities under Angolan 
law.  While Article 45 of Angolan Press Law provides that proof of the veracity 
of the statement alleged to constitute injúria, calúnia, or difamação constitutes a 
defense to prosecution, a specific exception is made for criticism of the president 
of the Republic of Angola and other heads of state.48  In other words, even if true, 
statements of fact or opinion that might be disagreeable to the president of Angola 
constitute criminal offenses punishable by prison.49 In addition, legislation that 

                                                 
45 See Article 587 of the Angolan Penal Code and Article 20 of the Angolan constitution. 
46 Ibid. 
47  See Article 45 (5) Press Law (Lei de Imprensa, No. 22/01), June 15, 1991. “Poderá ser suspenso o periódico 
no qual hajam sido publicados escritos ou imagens que tenham dado origem, num período de 3 anos, a três 
condenações por crime de difamação ou injúria.” 
48 Criticism of the president and other heads of state is considered an aggravation to the crime of injúria and 
difamação. See Article 44 (2) Publication or, by means the press, of injúria, difamação or threat against 
authorities above mentioned [heads of Angolan government, heads of foreign states present or other diplomatic 
representatives present in Angola], is considered an offence made in their presence. “A publicação ou difusão, 
pela imprensa, da injúria , da difamação ou ameaça contra as autoridades referidas no número anterior, 
considera-se como feita na presença delas.” (Author’s translation). 
49 See Article 46 Press Law (Lei de Imprensa, No. 22/01), June 15, 1991. “Se a pessoa difamada for o 
Presidente da República Popular de Angola ou Chefe de Estado estrangeiro ou seu representante em Angola, 
não é admitida a prova da verdade dos factos.”  This legislation was last invoked in the case of Rafael 
Marques, sentenced to six months imprisonment in March 2000. Marques was released after forty days in the 
face of strong international pressure, and his sentence was later commuted to a suspended sentence before he 
was eventually granted amnesty.   

 16



explicitly penalizes offensive expressions directed at public officials, known as 
desacato laws (disobedience to authority) imposes sanctions such as suspension 
from work, fines, and imprisonment on journalists convicted under the law. By 
giving public officials greater protection than offered to private citizens, desacato 
laws undermine the democratic principle of oversight of governmental authority 
by public scrutiny.  
 
Freedom of association is regulated by specific legislation that defines an 
association and establishes requirements for legal recognition.50  Associations are 
required to submit their request for registration and founding statute to the 
Ministry of Justice. If the ministry is satisfied with the documentation, it will 
publish the association’s statute in the official government paper, Diário da 
República. After this publication, the association should send a copy of the Diário 
da República to the Attorney General (Procurador Geral da República) to register 
the association’s statute. The association should then be sent an official 
registration number, proof of its registration as a legal recognized entity. 
Although the government has recently issued a new presidential decree to regulate 
activities of non-governmental organizations in Angola, the requirements for 
registration have not been altered.51  
 
According to the Law on the Right of Assembly and Demonstration (Lei Sobre o 
Direito de Reunião e de Manifestação), organizers of protests must inform 
authorities in writing of the intended protest three days before it is to happen, 
identifying at least five organizers, including their personal information such as 
address and occupation.52 Requiring that demonstrators notify the authorities in 
advance does not violate international law, if the requirements are directed, for 
example, at ensuring public safety. In practice, however, the Angolan authorities 
use these requirements to prevent legitimate protest; organizers who go to inform 
the authorities of their intention to protest are frequently informed that the 
demonstration will be illegal. The Law on the Right of Assembly and 
Demonstration also establishes conditions that justify police intervention to 
terminate an authorized protest. Among these conditions are acts or statements 
that affect the “honor” of the Angolan government or public officials.53   
                                                 
50 Law of Associations (Lei das Associações, No. 14/91, May 11, 1991). 
51 Decree No. 84/02, December 31, 2002. 
52 See Article 6 (1), Lei Sobre o Direito de Reunião e de Manifestação, Lei No. 16/91 (DR No. 20, 1a. Série) May 
11, 1991. (As pessoas ou entidade promotoras de reuniões ou manifestações abertas ao público deverão 
informar por escrito com a antecedência mínima de 3 dias úteis ao Governador da Província ou ao Comissário 
da área, conforme o local da aglomeração se situe ou não na capital da província.) (2) Na informação deverá 
constar a indicação da hora, local e objecto da reunião e, quando se tratar de cortejos ou desfiles, a indicação 
do trajecto a seguir) (3). A comunicação deverá ser assinada por 5 dos promotores devidamente identificados 
pelo nome, profissão e morada ou, tratando-se de pessoas colectivas, pelos respectivos órgãos de direcção.  
53 See Article 8 (1) “As autoridades policiais poderão interromper a realização de reuniões ou manifestações 
que decorram em lugares públicos, quando estas se afastarem da sua finalidade pela prática de actos 
contrários à lei ou à moral ou que pertubem grave e efectivamente a ordem e a tranquilidade públicas, o livre 
exercício dos direitos dos cidadãos ou infrijam o disposto no no. 1 do artigo 4o. And then, Aricle 4 (1) “O 
exercício do direito à reunião e manifestação não afasta a responsabilidade pela ofensa à honra e 

 17



 
Although the Angolan constitution does not explicitly guarantee the right to 
access publicly-held information, this concept was institutionalized by a decree on 
December 15, 1995.54 Access to administrative information is limited by the 
concept of national defense, also guaranteed by separate legislation, the National 
Defense Law (Lei da Defesa Nacional).55 According to an expert report on 
Angolan National Security and State Secret (Segredo de Estado), documents and 
information may be deemed “state secret,” a determination made on a case-by-
case basis, meaning that they will not be disclosed to those requesting public 
information: if they fulfill certain criteria such as containing confidential 
information. 
 
Human Rights Watch takes the view that these restrictions are far too broad and 
do not conform to international standards, particularly with the Johannesburg 
principles.  
 

V. VIOLATIONS OF THE RIGHT TO FREEDOM OF EXPRESSION 
 
Arbitrary Imprisonment, Violence, and Threats against Journalists 
 
On February 22, 2003, police in Luanda arrested Jorge Artur, a journalist with the 
Folha 8 newspaper, and held him in custody until March 28, 2003. Officials of 
the National Directorate of Criminal Investigation (DNIC) arrested Artur at the 
offices of the Tourism Ministry, where he had been attempting to interview 
officials for a news article about alleged malpractice surrounding the sale of a 
state-owned hotel.  
 
Artur said he had been received first by the minister, Jorge Valentim, then 
referred to other officials, who “tried to persuade me to accept something” (i.e. 
offered a bribe) for Artur not to publish the story. When he left that meeting, the 
officers from DNIC were waiting for him and took him to their headquarters, 
Artur said. Later he met the state prosecutor: 
 

“The prosecutor said there was no case against me, no proof, but 
because he had orders from above, he couldn’t free me.”56

 

                                                                                                                                     
consideração devidas às pessoas e aos órgãos de soberania. Law on the Right of Reunion and Protest (Lei 
Sobre o Direito de Reunião e Manifestação, Lei No. 16/91 (DR No. 20, 1a. Série) May 11, 1991). 
54 Decree No. 16A/95, December 15, 1995. 
55 Lei de Defesa Nacional, Law No. 2/93, March 26, 1993. 
56 Interview with Jorge Artur, Luanda, May 2004. 

 18



After Artur’s release, lawyers began a process to bring a defamation suit against 
Valentim in connection with what they argue was a wrongful arrest, but this was 
never followed through.57

 
In mid-July 2003, specialized agents charged with the enforcement of tax 
collection and commerce regulation in Luanda, the Luanda Provincial Oversight 
Service (Serviços de Fiscalização do Governo Provincial de Luanda), beat two 
photojournalists working for Agora and A Capital while they documented abuses 
and violence against street vendors.58  
 
In January and February 2003, the newspaper O Angolense published a series of 
high-profile reports, criticizing Angola’s new millionaires and speculating on the 
murky origins of their fortunes. The reports on the “largest secret fortunes of 
Angola that exceed $50 million” sparked fury among some of those named. The 
two editors of O Angolense were threatened, followed by unknown persons, and 
publicly accused by the political bureau of the MPLA of being anti-patriotic.59  
 
Silva Candembo, deputy editor of Semanário Angolense, one of the editors of O 
Angolense at the time the article on millionaires was published, told Human 
Rights Watch about the government reaction to the articles.60

 
“I received phone calls that said “you quoted a lot of people in 
your paper. Fifty people. We will kill you and no one will know 
who did it.” The Minister of Defense, himself, came to our office 
and told me that if it were a few years ago, or if he had met us on a 
Saturday, he would deal with this matter differently.”61

 
Américo Gonçalves, the current editor of O Angolense, told Human Rights Watch 
about threats and other means of intimidation: 
 

“Journalists receive threats in the form of written messages, visits 
from strangers, anonymous phone calls, but this is not an everyday 
practice. It usually happens when authorities, especially police and 
security forces are involved in scandals. Threats are not usually 
carried out but they work as intimidation. Because of our recent 

                                                 
57 Telephone interview with lawyer Luís de Nascimento, May 2004. 
58 Human Rights Watch interview with Sebastião Marques, Luanda, August 3, 2003. 
59 Human Rights Watch interview with Silva Candembo, deputy editor, Semanário Angolense, Luanda, August 
8, 2003. See also, “Riqueza mudou de cor. Os nossos milionários”, Angolense, January 18, 2003. 
60 Following a dispute between proprietors and staff over the ownership of the name “Angolense,” the editorial 
staff of the old Angolense have produced a paper called Seminário Angolense, while a new paper known simply 
as Angolense was founded with different editorial staff. 
61 Ibid. 

 19



history and the war, journalists self-censor their work to avoid 
problems.”62  

 
According to those interviewed by Human Rights Watch, work conditions for 
journalists in the provinces are often worse than in the capital. The authorities in 
certain provinces are more sensitive than those in Luanda and react more swiftly 
to perceived offenses.  
 
On May 31, 2003, the Police Office of Criminal Investigations detained and 
interrogated Manuel Vieira, a correspondent in the southern Huíla Province for 
the Catholic-owned station Rádio Ecclésia. For several hours, Vieira was pressed 
to explain why he had chosen to report on the high death rates in the transit camps 
the Angolan government had built for demobilized UNITA fighters. Vieira was 
warned against further disclosures and then released.63

In the words of Carlos Feijó, advisor to the Angolan president:  

“Press freedom is something that is gradually happening. In 
Luanda we don't have a problem; in the interior we are still in 
transition. The work of groups like Human Rights Watch helps to 
draw our attention to the issues.”64

 
Misuse of Defamation Laws 
 
Five officials in the government and ruling MPLA party have brought charges of 
defamation against the private weekly Seminário Angolense and its editor, 
Felizberto Graça Campos, in connection with the article that claimed to list 
Angola’s richest men. The charges invoked Article 43 of the Press Law, which 
concerns “abuse of the press,’ and Article 407 of the Penal Code.  
 
On March 30, the Luanda Provincial Court passed sentence in the first of the five 
cases, brought by Defense Minister Kundi Paihama. The court sentenced Campos 
to forty-five days imprisonment, with the alternative of a fine of 9,000 Kwanzas 
(about $110 (U.S.)), and in addition ordered Campos to pay compensation of 
$1,200 to Paihama. 
 
Campos said his lawyer had decided not to appeal against the sentence, for the 
reason that the penalty was lighter than expected, a fact that he explained as 
follows: 

                                                 
62 Human Rights Watch interview with Américo Gonçalves, editor, O Angolense, Luanda, August 7, 2003. 
63 See, Reporters without borders, Angola 2002-2003 Annual Report; May 2, 2003. 
64 Human Rights Watch Interview, London, March 2004 

 20



 
“There is a political explanation for this. For the court it would be 
very difficult to absolve me. Any judgment that absolved me 
would suggest the court recognized the existence of the 
millionaires, which would be embarrassing for the regime. But it is 
known that the court took into account the fact of the existence of 
the millionaires in not imposing a heavier sentence. Courts are not 
independent in this country. They suffer political pressure like 
other institutions. If courts were independent this would not have 
happened…calling someone a millionaire is not defamation.”65

  
Campos was acquitted in the second case, and judgment is still pending in the 
remaining three cases. 
 
In May 2004, first lady Ana Paula dos Santos announced she would bring 
defamation suits against two private weekly newspapers in connection with 
articles that made allegations about her business interests.   
 
The first lady stated her intention to sue the Agora newspaper and its editor, 
Aguiar dos Santos, over an article alleging her involvement in a company that was 
trying to force the residents of a building in central Luanda to vacate their 
apartments.66  
 
Mrs. dos Santos has also declared she will take action against the Folha 8 
newspaper over a story published on April 24, 2004, which alleged the first lady 
was the owner of a private clinic where security guards had refused to admit the 
victims of a nearby road accident, despite the paper publishing a correction a 
week later, stating that Mrs. dos Santos was in fact not the owner of the clinic.67   
The cases are still pending. 
 
In a separate case in October 2003, police from DNIC summoned Aguiar dos 
Santos for questioning in connection with an article in Agora that alleged links 
between the Eduardo dos Santos Foundation, FESA (a private charity headed by 
the Angolan president) and Brazilian drug-traffickers. Aguiar dos Santos was 
allowed to leave after questioning, but now faces ten separate counts of 
defamation, brought by individuals involved in FESA who claim their names have 
been brought into ill-repute by the article. He says he is still awaiting further 
developments in the case. 
 

                                                 
65 Interview with Felizberto Graça Campos, Luanda, May 2004. 
66 Letter signed by Ana Paula dos Santos, May 3, 2004. 
67 Letter signed by Ana Paula dos Santos and published in Folha 8, May 8, 2004. 

 21



Such cases have created a climate of self-censorship, according to Aguiar dos 
Santos. “Papers are frightened of saying certain things…friends, people with 
connections in DNIC and the Interior Ministry advise one not to say certain 
things.”68

 
Restrictions on Private Radio 
 
The Angolan government has continued in its efforts to prevent the Catholic 
broadcaster, Rádio Ecclésia (RE), from extending its signal outside of Luanda. RE 
is known in Luanda as a station which gives space to a wide range of opinions 
from politicians and civil society, and which reports on controversial actions by 
the government such as police violence or housing evictions. RE’s statute dates 
back to colonial times, when it had a license to broadcast throughout Angola. The 
station ceased functioning when its assets were confiscated by the MPLA 
government in 1978. Broadcasts were once again made legal in 1992 but were 
confined to Luanda since the shortwave transmitter, which had been used to 
access the provinces, no longer worked. RE has since re-acquired the technical 
capacity to broadcast outside of Luanda, and on November 7, 2003, Angola’s 
Catholic bishops informed the minister responsible for broadcasting, Pedro 
Hendrick Vaal Neto, that test broadcasts would take place in the provinces on 
December 8.69 The minister responded on November 26, expressing surprise at 
RE’s intentions and declaring that the proposed test broadcasts would be illegal.70

 
Early in December, Catholic dioceses in at least two provinces were invited to 
send a representative to a meeting supposedly between “government and religious 
entities.” According to a priest in Huambo, the Catholic delegate at the meeting 
arrived to find that no other churches were represented, and that other attendees 
included the local heads of the army, the national police, and the intelligence 
services. The meeting proceeded “in a climate of intimidation,” the priest said. 
The authorities in Moxico province convened a similar meeting.71

 
Journalists argue that the authorities are granting privileged status to RNA in the 
allocation of new broadcast frequencies: 
 

“The decree for regulation of radio broadcasting was approved in 
September 1997. Since then the government has not approved the 
allocation of frequencies for broadcasting. This has not stopped 
state radio from installing [new] FM broadcasting, including Radio 
Cinco, an FM station dedicated to sport, which was launched in 

                                                 
68 Human Rights Watch interview with Aguiar dos Santos, Luanda, May 2004. 
69 Letter from the Catholic Bishops Conference of Angola and São Tomé, November 7, 2003. 
70 Letter from Pedro Hendrik Vaal Neto, November 26, 2003 
71 Human Rights Watch interviews in Huambo, April 2004 and Luena, May 2004. 

 22



1999 and is heard in Benguela, Lobito, Huambo, Namibe, Cabinda, 
Uige, and Dundo.”72

 
The continuing absence of RE from the provinces means that the government 
enjoys a near-monopoly over the media outside of Luanda. The only exceptions 
are private radio stations in Cabinda, Benguela, and Lubango, which, according to 
journalists, seldom broadcast material critical of the government.  
 
Government and ruling party officials have regularly spoken out in public against 
RE. In March 2003, Minister Neto accused the broadcaster of waging “radio 
terrorism.”73 Neto has on other occasions accused Radio Ecclésia of serving as a 
vehicle for offenses, defamation, and false propaganda against Angolan 
institutions.74 More recently, in response to the promise of the U.S. government to 
invest $300,000 (U.S.) to support Rádio Ecclésia’s transmission nationwide, João 
Lourenço, General Secretary of the MPLA, accused the United States of “gross 
interference” in Angolan affairs.75

 
Access to Official Information and State Owned Media 
 
The Angolan government restricts the activities of activists and journalists from 
the private press. Journalists from the private media are regularly denied 
participation in public events, especially those where the president will be present. 
Their access to governmental documents is also limited. This enables the 
government to manipulate information and to hinder journalists’ ability to provide 
accurate information.  
 
On August 4, 2003, government authorities held a press conference to respond to 
allegations that a clandestine cemetery had been discovered in the surroundings of 
Luanda where the bodies of those reportedly executed by the National Police were 
believed to be buried.76 Only state-run media were present at the conference: 
Jornal de Angola, Radio Nacional, and TPA. Private media, including those that 
had reported on the allegations, were not allowed to attend. Nor were they able to 
obtain the official statement from the conference. Police from the province of 

                                                 
72 Human Rights Watch interview with Rádio Ecclésia journalist João Pinto, Lisbon, May 2004 
73 Human Rights Watch interview with human rights activist who requested not to be identified, Luanda, August 
2, 2003.  
74 Human Rights Watch interview with an international observer who requested not to be identified. Luanda, 
August 3, 2003. Human Rights Watch interview with Radio Ecclésia staff. Luanda, August 16, 2003. MPLA 
authorities have also accused the Catholic Church of not respecting Angolan laws and stated that because it 
has received a concession to radio broadcast in Angola, it has a privileged position in Angola related to other 
recognized religions of the country. See for example, “João Lourenço acusa EUA de ingerência nos assuntos 
de Angola,” Jornal de Angola, August 2, 2003.
75 “Grosseira ingerência nos assuntos internos de Angola.” (Author’s translation) See, “João Lourenço acusa 
EUA de ingerência nos assuntos de Angola,” Jornal de Angola, August 2, 2003. 
76 See, “Vala comum no Cazenga.” A Capital, August 2, 2003. 

 23



Luanda and policemen of the anti-riot squad (polícia anti-motim) prohibited 
access to the location and to area inhabitants who could provide information and 
testimony regarding the allegations.77

  
The access to information afforded by the government to representatives of civil 
society is also severely circumscribed. National and international non-
governmental requests for specific information are usually delayed or simply 
denied.  
 
Generally, Angolans who are not members of the MPLA report that they cannot 
express any opinion critical of the government in the country’s state-owned 
media. After Rasgadinho was arrested in September 2003, his colleague Sebastião 
Domingos told Human Rights Watch: 
 

“I called Radio Luanda [a state-owned radio station]; at that hour, 
they had a program when persons could call in, but before I was on 
air they told me ‘don’t count on us…we have nothing to do with 
this. Why don’t you call Rádio Ecclésia [the church-owned radio 
station].’”78

 
On July 30, 2003, while university professors were in the midst of a forty-five day 
strike, state-owned media reported that classes would return to normal on that 
day. Professor Carlos Zassala, leader of the professors’ union, said this distorted 
information of public interest. 
 

“Negotiations were developing but the strike was not over. When 
the media reports false allegations of this sort it illustrates, at least, 
the manipulation of state-owned media vehicles.”79

 
Obstacles to Distribution of Private Newspapers 
 
Provincial governments have confiscated entire editions of private newspapers. 
The authorities in Luanda, for example, confiscated both February 2003 editions 
of O Angolense that carried the articles on the fifty largest secret fortunes of 
Angola. Semanário Angolense reported that copies of its July 2003 edition were 
also confiscated after it criticized the governor of Benguela.80  
 
                                                 
77 Human Rights Watch interview with journalist present at the site who requested not to be identified. Luanda, 
August 11, 2003. 
78 Human Rights Watch interview with Sebastião Domingos,  Luanda, August 5, 2003. 
79 Human Rights Watch interview with Professor Carlos Zassala, Luanda, August 14, 2003. 
80 Human Rights Watch interview with Silva Candembo, editor of Semanário Angolense, Luanda, August 8, 
2003. 

 24



Silva Candembo, who was editor of O Angolense when the article about the 
millionaires was published and is today the deputy editor of Semanário 
Angolense, told Human Rights Watch:  
 

“We know when there is something wrong. Our papers came out 
on Saturdays and are sold during the week until Wednesday. If 
Sunday comes and there are no papers circulating in Luanda, 
something is wrong. In the provinces it’s even easier to know 
because it is not the norm that all the papers are bought at the 
airport before distribution to our sellers and this was the case when 
we ran the millionaires story and more recently when we criticized 
the governor of Benguela.”81  

  
Other private newspapers report similar problems. According to officials at 
Agora, the Dundo city government purchased the entire run of that paper’s July 5, 
2003 edition because it contained an article that accused former Governor José 
Moisés Cipriano of electoral fraud in the province of Lunda Norte.82   
 
Artistic Expression 
 
Restrictions on freedom of expression are not confined to the media. In December 
2003, members of the presidential guard killed Arsénio Sebastião, twenty-seven, 
after hearing him sing an anti-government rap song while he was at work washing 
cars on a quayside in the southern suburbs of Luanda. The incident drew sharp 
criticism from the public prosecutor, who started a murder investigation; the 
suspects have yet to be brought to trial.83

 
The song that attracted the attention of the presidential guard was written by a rap 
artist known as MCK, who described to Human Rights Watch the difficulty that 
he experiences in organizing public performances and in distributing his music.  
 

“It is difficult to hire a hall for a concert—the owners are 
frightened.”84

 

                                                 
81 Human Rights Watch interview with Silva Candembo, editor of Semanário Angolense, Luanda, August 8, 
2003. For distribution in the provinces, Semanário Angolense has negotiated a business agreement with a 
private airline that, however, still does not reach all the provinces in Angola. 
82 See, “Na Lunda-Norte – Agora ‘Confiscado’ pelo MPLA,” Agora, July 19, 2003. p 11. Accusations against the 
vice-governor were then investigated and José Moisés Cipriano was forced to resign on July 12 by the MPLA 
directory (directorate, surely?). 
83 Público newspaper, Lisbon, December 2003. 
84 Interview in Luanda, May 2004. 

 25



Rádio Ecclésia and the commercial station LAC have broadcast his music, but the 
state radio and television refuse to play music with a critical political message. 
MCK’s CDs are recorded on a personal computer with labels printed on a 
photocopier and are marketed largely by word of mouth. MCK says he has 
received letters and e-mails telling him to stay out of politics.85

 
VI. VIOLATIONS OF THE RIGHT TO FREEDOM OF ASSOCIATION 

 
Threats and Attacks against Activists 
 
The situation of opposition political parties and civil society groups remains 
precarious outside of Luanda. In particular, the former rebel movement UNITA 
has faced difficulties in its attempts to establish civilian political structures in the 
provinces, following the demobilization of its military forces. 
 
UNITA members in Huambo city told how they had come to the city to seek 
refuge after armed men attacked the UNITA branch office in Kalima, a small 
town in Huambo province. 
 
According to testimony by two officials who were working and temporarily 
residing in the office building, unknown men first attacked the office on March 
23, 2004, at about 9 p.m., breaking a glass door. About five people entered the 
building until the occupants called for help, and a further twenty people remained 
outside. 
 
One of the witnesses said that on March 26, at about 3 p.m., a group of armed 
men arrived in Kalima from another town, Chilemba. According to the witness:  
 

“They were wearing FAA uniforms, but with O.D.C.  badges. All 
of them had firearms – AK-47s and AKMs – and they also had 
machetes, pickaxes, hoes, and two liters of petrol.”  

 
Shortly after midnight on March 29, this group attacked the UNITA office, 
throwing petrol through the window of the front office of the building and setting 
it on fire, and entering into the living quarters at the back where they threw stones 
at the occupants, injuring two people. The witness continued: 
 

“One of our men went to the police to get help. Unfortunately the 
police didn’t co-operate because they knew what was going on. 
One of the neighbors lit a lantern, then the forces started running 

                                                 
85 Interview in Luanda, May 2004 

 26



away. All of our delegation had run away by this time, but we went 
back and spent the night there. We managed to put the fire out.  

 
Some things had been stolen: $550 from our management fund and 
kitchen equipment. Other things were burnt: seventeen blankets, 
twenty-eight pairs of trousers, twenty-three shirts, fifteen T-shirts, 
nine cloths, fourteen blouses, three caps.  
 
At 6 a.m. we went to the police again and asked for their help and 
to provide security. The police commander said ‘go and do your 
work, and if there is another problem, contact us’.  
 
At 8 a.m. the same group came back to destroy the delegation 
(office). I recognized the commander of the force, a man called 
Mariano. We ran away, through the bush, until we got to the main 
road. Our members in the bairro (poor outlying neighborhood) 
didn’t know what had happened. Then we came here (to Huambo). 
The police started a manhunt in Bairro Santangoti, where two of 
our members were: Estevão Balako and Graciana Xavier. They 
were beaten by the police and put in jail – they escaped and came 
to Huambo.” 

 
An official from LIMA (the UNITA women’s league) who witnessed the incident 
said the attackers had told her “if you stay here you have to be MPLA” and 
ordered the women present to leave LIMA and join OMA (the MPLA women’s 
organization).86

 
UNITA has written letters to the provincial government, police, army, and 
intelligence services detailing two further attacks on UNITA activists in Huambo 
province. 
 
In the first of these incidents, activists Manuel Estevão Sambumba and Júlio 
Epalanga were allegedly attacked on February 28, 2004 in the Kangongo sector of 
Mungo municipality. Sambumba’s collarbone was broken and his shoulder 
dislocated, while Epalanga’s right hand was injured. UNITA’s letter names 
seventeen attackers; four of them were said to be dressed in FAA uniforms, while 
a further three are identified as state intelligence agents, and all but one of the 
others as activists in the MPLA or MPLA Youth.  
 

                                                 
86 Human Rights Watch interviews in Huambo, April 2004. These accounts of the incident are corroborated by a 
letter sent by UNITA to the provincial government, police, army, and intelligence services. 

 27



In the second incident reported by UNITA, fifteen men carrying stones and knives 
attacked the local UNITA office in Chipipa commune at 8.30 p.m. on March 26, 
2004. The local branch secretary, Adriano Sali, was injured, and the attackers 
stole goods.   
 
In Kangamba, Moxico province, police detained and beat Soba (traditional leader) 
Felipe Samuyuleno, who was more than eighty years old and a long-standing 
UNITA member. The incident is believed to be linked to Samuyuleno’s refusal to 
join the MPLA. (Sobas are a powerful force in rural Angola, not least because 
they control access to land by subsistence farmers.) Supporters of the former rebel 
movement in Huambo and Moxico provinces said sobas were under pressure from 
the local government not to receive UNITA supporters into their areas.87  
 
Officials of the Partido de Renovação Social (PRS), which is most active in the 
north-east of the country, reported the murder of Soba Mualengue, a traditional 
leader in Monakimbundo commune, in September 2003. They believe that the 
failure on the part of the authorities to investigate the death is linked to the chief’s 
sympathies with the PRS.88

 
PRS officials have also reported that flags hoisted by PRS members in their 
villages have been torn down.89

 
In Cabinda province, civil society activists reported attempts by the government 
to prevent the formation of a civic association in the oil-producing enclave in 
February 2004. They said police had blocked access to a stadium in Cabinda city 
where a launch ceremony was to be held for the Mbalapanda civic association, 
despite the association having followed the correct legal procedures for the 
holding of the rally. The launch of the civic association has since gone ahead.90

 
Carlos Leitão, president of PADEPA, said agents of SINFO (the state intelligence 
service) followed him in Luanda during March 2004. Leitão said the agents had 
on occasion asked his relatives and neighbors about his whereabouts; he added 
that this stopped after he initiated legal action against SINFO.91

 
 On March 19, 2003, Luís Araújo, an activist with the Angolan NGO SOS-Habitat 
who teaches human rights during the association’s meetings, stepped out of his 
car in Luanda’s Benfica neighborhood. He knew the police had surrounded the 
neighborhood and was trying to evict its population of approximately 240 
                                                 
87 Interviews with Bishop Gabriel Mbilingue, Luena, May 2004, and UNITA parliamentarian Manuel Savihemba, 
Luanda, May 2004; Savihemba had earlier travelled to Moxico to investigate the incident. 
88 Human Rights Watch interview with Tito Chimono, PRS coordinator for Saurimo. 
89 Human Rights Watch interview with Tito Chimono, PRS coordinator for Saurimo. 
90 IRINNEWS February 3, 2004: ANGOLA: Cabinda Activists Complain of Harassment. 
91 Human Rights Watch interview with Carlos Leitão, Luanda, May 2004. 

 28



people.92 Araújo walked toward the head of the police to try to negotiate the 
eviction. Police officers pushed him with their weapons and told him to leave. 
They threatened his life, but he insisted on staying. One police officer told Araújo 
that if he ever went back, they would kill him.93 A group of people from the 
community intervened to save him and then accompanied him to his car. Police 
denied Araújo’s repeated requests to access the community for the next two 
months. The eviction operation lasted for about three months during which time 
police action resulted in several injuries, one death, and one miscarriage resulting 
from severe beatings.94 Luís Araújo told Human Rights Watch: 
 

“They knew I was the leader of the community. I had spoken to 
them before. I wanted to negotiate with them. I had instructed the 
people to resist peacefully but the police came to me with their 
weapons in hand. I couldn’t speak. I was pushed out of there and 
almost killed.”95  

 
In March 2003, José Pedro João Rasgadinho,  leader of the Boavista 
Neighborhood United Residents’ Commission (Comissão de Moradores Unidos 
do Bairro Boavista) organized a protest against the arbitrary relocation of the 
inhabitants of Boavista to two other neighborhoods, Zangu-Calumbo and Terra 
Nova II.96  
 

“Rasgadinho was the main point of contact for people from Zangu-
Calumbo, Terra Nova II, and Boavista. However, after three 
meetings with people living in these communities, Rasgadinho was 
denied access to the new neighborhoods. Police officers threatened 

                                                 
92 According to Amnesty International, between July 2001 and April 2003, more than 470 houses were 
demolished in Benfica commune. Some of the houses had been rebuilt and again demolished. In this period, 
Benfica residents were forcibly evicted and taken to Cacuaco municipality almost forty kilometers from their 
original homes. See, “Mass Forced Evictions in Luanda – A Call for Human Rights-based Housing Policy,” 
Amnesty International, November 12, 2003. Available at: 
http://www.web.amnesty.org/library/Index/ENGAFR120072003?open&of=ENG-AGO   
93 Human Rights Watch interview with Luís Araújo, Luanda, August 4, 2003. 
94 Despite its importance, this high profile case was not reported at all by state-owned media. According to José 
Araújo, it was reported by Folha 8, Agora, and Rádio Ecclésia. Human Rights Watch interview with José Araújo, 
SOS-Habitat, Luanda, August 4, 2003. 
95 Human Rights Watch interview with José Araújo, SOS – Habitat, Luanda, August 4, 2003. José Araújo told 
Human Rights Watch that the threats against him personally had apparently ceased as of August 2003, but that 
police forces still control the Benfica neighborhood and often commit abuses against its population.   
96 According to Amnesty International, more than 4,000 Boavista families had been forcibly evicted from their 
neighborhood and installed in the neighborhoods of Zangu-Calumbo and Terra Nova II. In these locations, 
families were allocated in tents that held up to four families with limited access to latrines and almost no 
employment opportunities or access to central Luanda for work. For more on forced evictions in Luanda see, 
“Mass Forced Evictions in Luanda – A Call for Human Rights-based Housing Policy,” Amnesty International, 
November 12, 2003. Available at: 
http://www.web.amnesty.org/library/Index/ENGAFR120072003?open&of=ENG-AGO 

 29



him repeatedly. Rasgadinho also said he and his family had been 
threatened by unknown people.”97  

 
On September 11, 2003, Rasgadinho was again arrested and accused of 
mobilizing those who had been relocated. Although the prosecutor found no 
grounds to charge him and ordered his release on the following day, he was not 
released until September 15, 2003, allegedly for having mislaid his release 
warrant.98

 
Registration Requirements as a Means of Limiting Freedom of 
Association 
 
As described previously in the legal section of this report, under national 
legislation, civil society organizations, including human rights groups and trades 
unions, must obtain official registration. Requests for registration are often 
denied, even when these organizations comply with all the official registration 
requirements. The lack of legal status then undermines the work of these 
organizations, and sometimes restricts their access to funding.  
 
For example, members of the Associação para Justiça, Paz e Democracia 
(Association for Justice, Peace and Democracy, AJPD) have been denied 
permission to visit prisons in Luanda on the grounds that AJPD had not been 
legally registered. In 2000, AJPD had filed for registration, and submitted all the 
required documentation. Its statute was published in the Diário da República on 
August 11, 2000.99 AJPD, however, never received its registration number, and 
when the organization requested information about the number of detainees in the 
Luanda prison facilities, the authorities accused the organization of being illegal 
and required it to change its approved statute.100 AJPD members were prosecuted 
for defamation and interrogated after distributing leaflets protesting against this 
action.101 During police interrogation, Pedro Romão, AJPD vice-president, was 
beaten on the face and thrown to the ground from his chair. AJPD members 
immediately presented a public statement that was broadcast by local private 
radio stations. The police authorities apologized orally to AJPD members in 
person. The criminal cases, however, are still pending.102  

                                                 
97 Human Rights Watch interview with José Pedro João Rasgadinho, Luanda, August 5, 2003. 
98 Human Rights Watch phone interview with a member of the Boavista Ward United Residents.’ Commission 
representative who requested not to be identified. November, 2003. 
99 See, Diário da República, III Série – No. 32, August 11, 2000. p. 1377-1382. This publication by the Ministry 
of Justice normally indicates that the organization’s request for registration has been approved. 
100 See for example, Serviços Prisionais de Luanda correspondence, OF No. 1387/DTJ-SP/2001 and Tribunal 
Supremo de Luanda correspondence, OF No. 0230/500/GJCP/TS/02, April 8, 2002. 
101 See, Ministry of Justice Proc. No. 104/02; Luanda, July 11, 2002.  
102 Human Rights Watch interview with Kimpuanza Marlene Paulo Amaro, Director of AJPD, Luanda, August 4, 
2003.  

 30



 
Kimpuanza Marlene Paulo Amaro, director of AJPD told Human Rights Watch: 
 

“In addition to this prosecution, more recently, we have received a 
threat to close the organization in forty-five days in an official 
communication from the Office of the Attorney General. We have 
appealed, but we cannot get any response from authorities. 
Basically, they just ignore our claims of irregularities.”103  

 
The Sindicato de Jornalistas Angolano (Angolan Journalists’ Syndicate, SJA), 
with 1,253 affiliated members,104 requested official registration in April 1996. It is 
still awaiting official recognition.105 Many of the other organizations, associations, 
and unions cited in this report face similar bureaucratic obstructions.106

 
Even if the routine failure to recognize civil society organizations is not a 
deliberate policy, as many suspect, it represents the failure by the Angolan 
government to ensure the free exercise of the right to free association, guaranteed 
by its own law and international human rights treaties. 
 

VII. VIOLATIONS OF THE RIGHT TO PEACEFUL ASSEMBLY  
 
On April 22, 2004, armed men believed to be police and/or private security 
operatives opened fire on a crowd in Cafunfo, Lunda Norte province, north-
eastern Angola. Those present had gathered to protest attempts by a diamond 
company operating in the area to remove generators that had been used to supply 
electricity to the neighborhood.  
  
Nine people died, including a boy aged ten, and two girls, aged fourteen and 
fifteen, according to a list of names compiled by the local residents’ association. 
The residents’ association also claims that six unnamed individuals died, 
including four Senegalese and two nationals of the Democratic Republic of 
Congo. Twenty people, aged between seventeen and fifty-six, were injured in the 
same incident, according to the residents’ association. Police arrested seventeen 
people at the scene of the demonstration. Lawyers acting for the group say the 
seventeen were taken to the provincial capital, Dundo, more than 600 kilometers 
away by road, and placed in police custody. The authorities in Dundo have 

                                                 
103 Human Rights Watch interview with Kimpuanza Marlene Paulo Amaro, Director of AJPD, Luanda, August 4, 
2003. See also, Procuradoria Geral da República No. 000187/01.03.2203, February 24, 2003 and AJPD’s 
appeal No. 90/MG/03 March 26, 2003. 
104 The Union estimates that there are about 1,500-1,600 journalists in Angola in total. Human Rights Watch 
interview with Ismael Mateus, Luanda, August 5, 2003.  
105 Human Rights Watch interview with Ismael Mateus, General Secretary of the Journalist’s Union, Luanda, 
August 5, 2003. 
106 Human Rights Watch interview with Professor Carlinhos Zassala, Luanda, August 16, 2003. 

 31



informed lawyers that three of the seventeen have subsequently died in custody, 
but have neither handed over the bodies nor released the names of the dead. The 
authorities have prevented lawyers and family members from visiting the 
detainees.107

 
Reportedly killed: 
David Alexandre Carlos, 10 
Madalena Fernando, 15 
Manuel Lucas Samuyanza, 27 
Fernando Augusto, 24 
Baptista Paulo, 23 
Avelino Gemixi Filipe, 29 
Cabenguele wa Cabenguele, 34 
Margarida Muangueno, 14 
Filomena Muamuhunga, 24 
(plus six unnamed) 
 
Reportedly detained: 
Josefo Adão 
Silvestre Marcos Jacinto 
João Manuel David 
Francisco Muxito 
Morais Popi 
Enoque Jeremias 
Borges Cardoso 
Luciano Filipe  
Lucas Muaco 
Castro Paulino 
Morais Muhongo 
Jonaique Timoteo 
Joao Lourenço 
Noé Joaquim 
Paulo Lucas Veneno 
Massaco Chinamo 
Pinto Muacavula 
 
On March 2, 2004, PADEPA members participated in a demonstration outside the 
United States embassy in Luanda, aimed at communicating their concerns about 
corruption in Angola to the U.S. government. The demonstration went ahead, 
despite the presence of members of the Rapid Reaction Police (“Ninjas”) with 
dogs. The fact that the demonstration went ahead was in marked contrast to 

                                                 
107 Interviews with representatives of Cafunfo Residents’ Association and of Mãos Livros Human Rights Law 
Association, Luanda, May 2004. 

 32



previous attempts by PADEPA and other opposition groupings to hold 
demonstrations in Luanda. 108

 
On June 3, 2003, PADEPA’s chairperson, Carlos Leitão, and five other members 
of the party were violently arrested while protesting against corruption.109 
Members of PADEPA had voted to authorize and organize a peaceful protest in 
front of the monument to Agostinho Neto, Angola’s first president, in downtown 
Luanda. They had planned to stay there for forty-eight hours and had fulfilled all 
the requirements under the law to inform the authorities of their intentions.110  
 
A day before the scheduled protest, the Angolan government announced on Rádio 
Nacional de Angola that the protest was illegal and had not been authorized.111 
The PADEPA leaders claimed a right to respond under the national press law112 
and were granted several minutes to explain on air that their protest was peaceful, 
legal, and did not need official authorization.  
 
The protest lasted less than three hours, before a group of masked police arrived 
and beat protesters with batons. The president of PADEPA and five other party 
leaders were arrested and held for four days on charges of disorderly conduct and 
disobedience.113 Charges were dropped and they were released on June 7, 2003, 
following an application to court for a writ of habeas corpus on their behalf.114

 
Martinho Carpelo, communications secretary of PADEPA, who was 
arrested on the day of the protest but later released by habeas corpus, told 
Human Rights Watch that this was the fourth occasion on which PADEPA 
activists had been arrested while protesting.115  
 
On October 3, 2003, more than 1,000 Angolans protested in the streets of Luanda, 
in a call for elections in 2004. This was the country's first authorized anti-
government demonstration since the end of civil war. The event, organized by a 
                                                 
108 Interview with Carlos Leitão, Luanda, May 2004. 
109 See, Ata da 1a. Reunião Ordinária do Comitê Central – Comunicado Final – Luanda, April 29, 2003.  
110 According to Angolan legislation, protesters must inform authorities of their procedure and objectives within a 
minimum three days in advance. See Article 6, Lei Sobre o Direito de Reunião e de Manifestação, Lei No. 
16/91 (DR No. 20, 1a. Série) May 11, 1991. 
111 Human Rights Watch interview with Martinho Carpelo, Communications Secretary of PADEPA, Luanda, 
August 5, 2003.  
112 Article 37 of Angolan Press Law (Lei de Imprensa, No. 22/91, June 15, 1991) guarantees the right to equal 
reply and to correction of information published in error. 
113 Desacato e desobediência à lei. 
114 Though habeas corpus is an Anglo-Saxon jurisdiction remedy, Angola, like many other countries, has 
included this principle in its constitution. See, Article 42 (1) Against abuse of power, in case of illegal 
imprisonment or detention, there is a right to apply for habeas corpus by the competent judiciary, by the tribunal 
itself or any other citizen. [Contra o abuso de poder, por virtude de prisão ou detenção ilegal, há habeas corpus 
a interpor perante o tribunal judicial competente, pelo próprio ou por qualquer cidadão.] (Author’s translation). 
115 Human Rights Watch interview with Martinho Carpelo, Communications Secretary of PADEPA, Luanda, 
August 5, 2003 

 33



coalition of eighty-seven small opposition parties, proceeded without any major 
incidents.116

 
More recently, however, on June 17, 2004, police reportedly prevented about fifty 
PADEPA members from staging a demonstration against corruption in front of 
the monument to Agostinho Neto, Angola’s first president, in downtown 
Luanda.117

 
VIII. CONCLUSION 

 
While the cessation of hostilities has brought significant relief to Angola and its 
inhabitants, the country's nascent democratic institutions and civil society are still 
fragile. Although the imprisonment and harassment of journalists, common 
between 1999 and 2001, is happening less frequently, constitutionally guaranteed 
rights, including those of free speech and assembly, are still not universally 
enjoyed or enforced. Serious violations continue to take place, affecting 
opposition activists, journalists, and other members of civil society particularly 
outside of Luanda.  
 
The existing Angolan constitution is an enlightened document that affords its 
citizens those rights necessary for participation in the democratic process. Yet 
current restrictions on freedom of information and assembly in Angola undermine 
the principles of democratic governance. While certain reforms to the current law 
would be desirable, what is required is the proper implementation of the existing 
laws. This may be seen in the area of freedom of association, where government 
supporters and agents resort to measures that are clearly illegal (and often brutal) 
in silencing their opponents. It may be seen in the area of freedom of expression, 
where the judicial system fails to meet its duty of impartiality in imprisoning 
journalists and ruling in favor of complaints brought by government officials on 
dubious grounds. And it may be seen in the area of freedom of association, where 
the laws guaranteeing the right to free peaceful assembly are often ignored by the 
authorities. 
 
 Restrictions on free speech on the grounds of national security must only be 
invoked under the stringent criteria of international jurisprudence and the treaties 
to which Angola is a party. Freedom of information should be guaranteed to allow 
every individual to obtain records and information held by the executive, the 
legislative, and the judicial branches of government, as well as any state-owned 
enterprises or others in charge of public functions. 
 
While Angolan institutions and civil society have the responsibility of creating 
                                                 
116 See, “Angola Marches Press for Poll.” BBC News, October 4, 2003. 
117 Lusa news agency, June 2004. 

 34



and protecting these freedoms, they need the support of the international 
community to promote the rights of expression and assembly in Angola, and also 
to call attention to the frequent violation of these internationally guaranteed rights. 
 

VI. ACKNOWLEDGMENTS 
 
This report was written by Nadejda Marques and Justin Pearce, Angola 
researchers, with research material also supplied by Alex Vines, senior researcher 
in the business and human rights division of Human Rights Watch, and consultant 
Paula Roque. It was edited by Peter Takirambudde, Executive Director of the 
Africa Division, Wilder Tayler, Legal and Policy Director, and Iain Levine, 
Program Director. This report also benefited from the comments of James 
Cavallaro of the Human Rights Program at Harvard Law School and the 
assistance of the Harvard Law Student Advocates for Human Rights. Kate 
Fletcher and Colin Relihan, associates in the Africa Division, provided significant 
production assistance and coordination. 
 
Human Rights Watch would like to thank the following individuals and 
organizations for their assistance and cooperation: Associação Justiça, Paz e 
Democracia, Maria Lúcia da Silveira, Oxfam and Trocaire-Angola. Human Rights 
Watch would also like to thank all those who provided information for this report 
or responded to our requests for interviews. We also wish to express our 
appreciation to Novib for its support of this research and publication. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 35


	I. SUMMARY
	II. RECOMMENDATIONS
	To The Government of Angola
	To Angolan Journalists’ Associations:
	To Foreign Governments and Intergovernmental Organizations:

	III. BACKGROUND
	Times of War
	The Situation Today

	IV. INTERNATIONAL AND ANGOLAN LAW ON FREEDOM OF EXPRESSION A
	International Legal Standards on Freedom of Expression and A
	Angolan Legislation
	Need for Reform of Angolan Laws

	V. VIOLATIONS OF THE RIGHT TO FREEDOM OF EXPRESSION
	Arbitrary Imprisonment, Violence, and Threats against Journa
	Misuse of Defamation Laws
	Restrictions on Private Radio
	Access to Official Information and State Owned Media
	Obstacles to Distribution of Private Newspapers
	Artistic Expression

	VI. VIOLATIONS OF THE RIGHT TO FREEDOM OF ASSOCIATION
	Threats and Attacks against Activists
	Registration Requirements as a Means of Limiting Freedom of 

	VII. VIOLATIONS OF THE RIGHT TO PEACEFUL ASSEMBLY
	VIII. CONCLUSION
	VI. ACKNOWLEDGMENTS

