
 

 

 March 1993 Volume 5; Issue 3      

 

 

 

 Freedom of Expression  
 in the United Kingdom  
 
 Recent Developments  

 
 
 

 CONTENTS 

 

 

 Introduction............................................................................................... 1 

 Official Secrecy ........................................................................................ 1 

 Libel .......................................................................................................... 9 

 Privacy and Press Regulation ................................................................. 14 

 Public Order............................................................................................ 16 

 Broadcasting and Films .......................................................................... 19 

 Film and Video Regulation..................................................................... 22 

 Anti-Terrorism Laws .............................................................................. 23 

 Obscenity Laws ...................................................................................... 25 

 Music Censorship ................................................................................... 26 

 Whistleblowing in the National Health Service ..................................... 28 

 British Bill of Rights Movement ............................................................ 29 

 Recommendations................................................................................... 31 

 

 

 
 
 

485 Fifth Avenue 1522 K St. NW, #910 

New York, NY 10017 Washington, DC 20005 

 

HELSINKI WATCH 
 

THE FUND FOR FREE EXPRESSION 
 
 

DIVISIONS OF HUMAN RIGHTS WATCH  



(212) 972-8400 (tel) (202) 371-6592 (tel) 

(212) 972-0905 (fax) (202) 371-0124 (fax) 



  
 
Helsinki Watch/Fund for Free Expression 1 March 1993 

 
INTRODUCTION 
 

 Britain has historically been a society with great respect for the tradition of freedom of the press. In 

recent years, however, there has been a significant increase in restrictions on liberty in the United Kingdom. 

Not only have press freedoms been threatened with increasing restrictions, but broadcasting has faced 

similar challenges, and the right to protest has been limited. 

 

 In October 1991, Helsinki Watch and the Fund for Free Expression issued "Restricted Subjects: 

Freedom of Expression in the United Kingdom". Since that time, there have been several significant 

developments for freedom of speech in the U.K. Some have been positive:  revelations after the death of 

British press magnate Robert Maxwell have led to a re-examination of British libel laws, the Court of 

Appeal has adopted the standards of the European Convention on Human Rights for free speech in the 

absence of common law on the subject, and the re-elected Tory government under John Major has moved 

towards more openness in government, including the first official recognition of MI6, the Secret Intelligence 

Service. Others have been negative:  regulating bodies for press and the media are multiplying, Scotland 

Yard's Obscene Publications Squad has impounded record albums under the Obscene Publications Act and 

the government has sued to force a television network and a production company to disclose the names of 

confidential sources under the Prevention of Terrorism Act. The current government is opposed to enacting 

both a British Bill of Rights and a Freedom of Information Act. 

 

 

OFFICIAL SECRECY 
 

 The British government, like many other governments, cites national security as a justification for 

shielding itself from scrutiny. The Official Secrets Act, which provides criminal penalties for revealing a 

broad range of foreign policy, defense and military information, regardless of public interest implications, is 

just one of a number of secrecy laws screening government actions from the public eye. Although the 

Conservative government, now in its fourth consecutive term, has introduced a number of reforms 

calculated to provide more open government, it is hostile to the increasingly strong movement to implement 

a Freedom of Information Act similar to the one in the United States. 

 

(1) Open Government and Freedom of Information 
 

 On November 7, 1991, a private member's bill was introduced by Richard Shepherd, Conservative 

MP for Aldridge Brownhills and a co-chairman of the Campaign for Freedom of Information. The draft 

legislation, based partly on U.S. freedom of information laws, permitted the Government to withhold 

information only if it could show that disclosure could genuinely harm the national interest in fields such as 

defense, international relations, and the security and intelligence services. This could be overridden if 

disclosure was in the public interest.
1
 (A later report had Shepherd challenging ministers to support a 

Freedom of Information Bill being introduced in the Commons in January, 1992.
2
) 

                                                 
     

1
 "Parliament and Politics: Tory MP sponsors bill to reform secrecy laws," Colin Brown, The Independent, November 8, 1991, p. 

9; "Private Members Bills; MP renews effort to relax laws on secrecy," Jonathan Petre, The Daily Telegraph, November 8, 1991, p. 

4; "Tory MP prepares secrecy legislation," Financial Times, November 8, 1991, Sect. I, p. 9; see also "Bill aims to open official 

files," Richard Norton-Taylor, The Guardian, November 4, 1991.   

     
2
 "Parliament and Politics: Ministers challenged on Freedom Bill," Colin Brown, The Independent, January 14, 1992, p. 7. 

 



  
 
March 1993 2  Helsinki Watch/Fund for Free Expression 

 Freedom of information became a major issue in the 1992 general election. The Labor Party 

pledged to introduce a right to information act in its first parliamentary session.
3
 The Liberal Democrats 

pledged to abolish the Official Secrets Act and replace it with a Freedom of Information Act.
4
 Since the 

election, both parties reaffirmed their commitment to freedom of information in their fall 1992 party 

conferences.
5
 

 

 The victorious Conservative party made no such pledge. However, one of Prime Minister John 

Major's central policies for the fourth term of Conservative government was more open government. 

William Waldegrave, the Cabinet minister in charge of the Citizen's Charter and the Civil Service, was put 

in charge of reforms of Government departments in order to minimize secrecy restrictions. A survey among 

Whitehall departments uncovered over 150 separate secrecy clauses, many with criminal penalties. 

Conservatives report that legislation to end these and other restrictions is expected to be in place by the end 

of the year. As long as the Tories remain in power, the Official Secrets Act is likely to remain in place, and a 

Freedom of Information Act is not likely to be endorsed.
6
 

 

 On May 14, 1992, Foreign Secretary Douglas Hurd ordered a wide-ranging security review of 

Foreign Office files from 30 years ago or more, many from World War II. It was projected that some would 

be reclassified altogether, while other files would be made available to historians.
7
 However, Hurd 

dismissed a Freedom of Information Act as "a mechanistic approach to reform which produces conflict 

rather than progress."  Instead, he said, "[w]e are pursuing a Tory route to reform -- promoting informed 

choice, greater accountability and a steady diminution of the categories of information which remain under a 

cloak of secrecy."
8
 On May 19, the membership of more than 20 Cabinet committees, together with 

confidential procedural guidance to Ministers, were published for the first time.
9
 

 

 Some of the information which is restricted under current law includes the names of 

slaughterhouses whose licenses to export to the European Community have been revoked on the ground of 

                                                 
     

3
 "Hattersley seeks to end secrecy; Freedom of information," Ivo Dawnay, Financial Times, February 21, 1992, Sect. I, p. 13. 

     
4
 "Parliament and Politics: Robert Maclennan at the launch of the Liberal Democrats' 'The Heart of Society'," The Independent, 

March 3, 1992, p. 8. 

     
5
 "The Labor Party in Blackpool: Active Government is Smith's vision," Stephen Goodwin, The Independent, September 30, 1992, 

p. 8; "Secrecy reform pledged," Robert Morgan, The Times, October 2, 1992; "The Liberal Democrats in Harrogate: Decisions of the 

day," The Independent, September 15, 1992, p. 4. 

     
6
 "Major vows war on Sir Humphreys," David Wastell, The Sunday Telegraph, May 10, 1992, p. 2; "Waldegrave to make state 

less secret," The Independent, May 10, 1992, p. 1. 

     
7
 "Secret files to be opened," Jon Hibbs, The Daily Telegraph, May 15, 1992, p. 2; see also "Ban on official papers is under 

review," Donald MacIntyre, The Independent, August 9, 1992, p.2; "Whitehall slowly reveals its secrets," Michael Evans, The Times, 

August 15, 1992. 

     
8
 "Hurd backs increased freedom of information," Anthony Bevins, The Independent, May 15, 1992, p. 7. 

     
9
 "Open Government: Secrecy ends today for 20 of Cabinet's committees," Phillip Johnston, The Daily Telegraph, May 19, 1992, 

p. 13. 



  
 
Helsinki Watch/Fund for Free Expression 3 March 1993 

hygiene; Department of Transportation safety and pollution tests; orders to ferry operators to bring their 

safety procedures up to legally required standards; the results of police disciplinary hearings; and the 

findings of fire brigade inspections of railway stations.
10

 

 

 In July 1992, a decision came down which upheld as legal the decision of the Secretary of State to 

refuse to disclose the report of a board of enquiry about a soldier's death to his parents. Kirk Sancto died in 

1985, in a collision between two boats engaged in "non-operational duties" in the Falkland Islands. The 

initial report sent to his parents indicated that he was under the influence of alcohol at the time of the 

collision, but evidence at the inquest demonstrated that he was not. Although the Army later informed the 

parents that the boat had been "handled in a responsible fashion," the Secretary of State refused to disclose 

the official army report of the board of enquiry into Sancto's death. Justice Rose of the Queen's Bench 

Divisional Court ruled that, in the absence of a Freedom of Information Act, the decision of the Secretary of 

State for Defense was not subject to judicial review, and there was no legal duty to disclose the report. The 

justice expressed his sympathy for the parents and stated that this was a situation for Parliament, rather than 

the courts, to remedy.
11

 

 

 A potential new European Community official secrets act, with several levels of secrecy and a 30-

year period for declassification, has met with opposition by Britain. British MEP Alex Falconer raised 

objections to the act, saying, "The people of Europe need more access to information, not heavy-handed 

secrecy laws."
12

  However, other reports commented that critics believed the proposal bore "obvious marks" 

of British government pressure to tighten up on all information.
13

 The act would allow almost any document 

to be classified, and would provide stiff penalties for leaking information, whether it was done in the public 

interest or not. Member states would be able to decide what information was classified. The proposal would 

have bypassed the European Parliament, except that Falconer, who sits on the Legal Affairs Committee, 

objected to a draft "going through on a nod" directly to the Council of Ministers. Instead, he secured a 

debate on the proposal in the European Parliament.
14

  

 

(2) Freedom of Information 
 

 Labour MP Mark Fisher's Right to Know Bill, published on February 9, 1993,
15

 galvanized much 

cross-party support, and on February 19, became the first such proposal in a generation to gain a Second 

Reading in the House of Commons.
16

 

                                                 
     

10
 "A little light on the secret life of Sir Robin Butler," Peter Jenkins, The Independent, May 21, 1992, p. 27. 

     
11

 Regina v. Secretary of State for Defense, Ex parte Sancto, Queen's Bench Divisional Court, July 24, 1992, Mr. Justice Rose; 

"Outrageous decision not unlawful," The Times, September 9, 1992; "Law Report: No right to Army report on death," Paul Magrath, 

The Independent, August 19, 1992, p. 22. 

     
12

 "EC's secrecy plan is amusing idea," Boris Johnson, The Daily Telegraph, July 18, 1992, p. 9. 

     
13

 "Freedom of Speech: Brussels plans stringent EC official secrecy law," Simon Jones, The Independent, June 8, 1992, p. 10. 

     
14

 Id. 

     
15

 "Right to know Bill is published," Patricia Wynn Davies, The Independent, February 10, 1993, p. 8. 

     
16

 "Decades of lobbying bears fruit at last," Michael Dynes, The Times, February 20, 1993. 



  
 
March 1993 4  Helsinki Watch/Fund for Free Expression 

 

 The Bill, which would create a right of access to records held by public authorities, subject to 

security, commercial, legal and privacy exceptions, would create a public interest defense to Official Secret 

Act charges and give people access to their employment records.  It would also force companies which 

employ fifty people or more to reveal information in their annual reports involving safety standards, 

successful actions against them for consumer, environmental safety and anti-discrimination violations, and 

pension funds.  There would be a commissioner and tribunal to assist those who believed information was 

wrongfully withheld, and an overriding presumption of disclosure in the public interest.
17

 

 

 Fisher commented that "Secrecy is a corrosive disease. This bill will change the culture of decision-

making and begin the end of secrecy which is an increasing British disease."
18

 

 

 The second reading, which was carried by a vote of 168 to two,
19

 means that the bill will go before 

the Commons committee dealing with private members' bills, where it will be subject to more detailed 

study. William Waldegrave, the public service minister, is scheduled to publish a "white paper" on open 

government this summer.  

 

                                                 
     

17
 "Right to know Bill is published," Patricia Wynn Davies, The Independent, February 10, 1993, p. 8. 

     
18

 "MPs give backing to `right to know' bill," Arthur Leathley and Robert Morgan, The Times, February 20, 1993. 

     
19

 "MPs in show of support for Right to Know Bill," Stephen Goodwin, The Independent, February 20, 1993, p. 4. 



  
 
Helsinki Watch/Fund for Free Expression 5 March 1993 

(3) Spycatcher  
 

 Spycatcher, the memoirs of former British MI5 agent Peter Wright, has been the cause celebre of 

the official secrets reform movement. It involved the British law of confidence, which provides that 

government employees in the military, security and intelligence realms have a lifelong duty not to disclose 

information obtained in the course of their work. The British government successfully enjoined seven 

newspapers from printing excerpts from, or articles about, the book. It also unsuccessfully went to court in 

Australia to try to block the book's publication there. Meanwhile, Spycatcher reached bestseller status in the 

United States, was available all over the world, and copies were brought into Britain on a regular basis. 

 

   The injunctions against the newspapers were eventually overturned by the Law Lords on the 

practical grounds that all damage to the interest of the Crown had already been done.
20

 As of January 20, 

1992, the British government had spent ^2,221,503 on the case, exclusive of officials' time or the contempt 

proceedings.
21

 

 

 On November 26, 1991, the European Court of Human Rights handed down its decision in the two 

Spycatcher cases, brought by The Observer and The Guardian and by The Times.
22

 The court held that the 

restraint, by interlocutory injunction, of the publication of details and extracts from Spycatcher after it had 

already been published overseas constituted a violation of Article 10 of the European Convention on Human 

Rights, which guarantees freedom of expression. However, the majority of the court held that the Article 10 

violation outweighed Britain's national security interests only for the period from July 30, 1987, the time of 

the American publication, until October 13, 1988, when the Law Lords lifted the injunction. During the 

prior period, July 11, 1986 to July 29, 1987, the exception under Article 10(2), "maintaining the authority of 

the judiciary" was stronger than the public interest in making the information available. This was because 

the right of the Attorney General as a litigant pending trial would have been permanently damaged if 

publication had been permitted, since his claim for a permanent injunction was based on evidence of the 

potential damage that publication of Spycatcher would cause to MI5.
23

 "It was not then known precisely 

what the book would contain, and, even if the previously-published material furnished some clues in this 

respect, it might have been expected that the author would seek to say something new. And it was not 

unreasonable to suppose that where a former senior employee of a security service...proposed to publish, 

without authorization, his memoirs, there was at least a risk that they would comprise material the disclosure 

of which might be detrimental to that service..."
24

  A sizable minority (10, to a majority of 14), dissented, 

holding in various separate opinions that the injunction was invalid during both periods, on Article 10 

grounds.
25

 

                                                 
     

20
 "What Britain Needs to Learn about a Free Press," Andrew Neil, The Washington Post, January 23, 1989. 

     
21

 Hansard, January 20, 1992; quoted in Civil Liberty Agenda, Summer 1992, p. 7. 

     
22

 The Observer and the Guardian v. United Kingdom, (1992) 14 EHRR 153 (E. Ct. Human Rts., 1991), and The Sunday Times v. 

United Kingdom (No. 2), (1992) 14 EHRR 229 (E. Ct. Human Rts., 1991). 

     
23

 Id. 

     
24

 The Observer and the Guardian v. United Kingdom, (1992) 14 EHRR 153 at par. 61. 

     
25

 See generally, The Observer and the Guardian v. United Kingdom, (1991) 14 EHRR 153, partial dissents by Judges Pettiti, 



  
 
March 1993 6  Helsinki Watch/Fund for Free Expression 

 

 Two additional questions must still be decided by the European Court, both involving The Times. 

First, it must be determined whether The Times breached a duty of confidence by publishing material that it 

received from Wright, and that it knew or should have known was disclosed in breach of his duty to the 

Crown. Second, it must also be decided whether The Times can be held in contempt for having violated the 

spirit of the injunction against the other newspapers, which was clearly intended to prevent publication of 

any information derived from Spycatcher or its author. These issues, which were part of a separate 

application, are due to be decided in 1993.
26

 

 

 Meanwhile, Peter Wright published a sequel, Spycatcher's Encyclopedia of Espionage, in Australia 

in October 1991. Neither it, nor the original Spycatcher are officially available in Britain, and Wright, who 

lives in Tasmania, faces arrest under the Official Secrets Act if he should return to Britain.
27

 

 

(4) D-Notices 
 

 Public information is also controlled by the "D-Notice" system. Members of the Defense, Press and 

Broadcasting Committee, which includes representatives of the Ministry of Defense, the Home Office and 

the Foreign Office, review material that may be sensitive. The committee then issues "Private and 

Confidential Notices", known as "D-Notices," which can recommend the suppression or delay of stories. 

Although the group has no official status, its guidelines are generally followed. 

 

 On September 23, 1992, at a seminar sponsored by the International Press Institute, Stewart Purvis, 

a member of the D-Notice committee for the past year, called for its abolition. "The structure is more about 

limiting information than releasing information," he said, "...the emphasis is hardly on more open 

government."  He said that instead government departments should deal with the media directly, answering 

questions and giving guidelines.
28

 

 

 In October of 1992, a committee was appointed to undertake a thorough review of the system. The 

committee, headed by Sir Christopher France, Permanent Secretary at the Ministry of Defense, includes 

representatives of the main broadcasting organizations, and the national and regional press. The review is 

set to "consider the purpose, scope and operation of the system in the light of the changed international 

scene and of the Government's commitment to greater openness," said Archie Hamilton, Minister of State 

for the Armed Forces. The review is scheduled to be completed by spring of 1993.
29

 

 

(5) MI6 and the Security Service Bill 

                                                                                                                                                                                                               

Walsh, de Meyer, Valticos, Martens, Pekkanen and Morenilla.   

     
26

 "Spycatcher: The Legal and Broader Significance of the European Court's Judgment," Article 19 censorship news, no. 8, 

December 1991, p. 5. 

     
27

"Union leaders in Moscow plot says spycatcher," Robert Porter, The Sunday Telegraph, January 29, 1992, p. 7. 

     
28

 "D-notice committee's abolition is urged," Maggie Brown, The Independent, September 24, 1992, p. 4. 

     
29

 "D-notice system to be 'thoroughly' reviewed," Nicholas Timmins, The Independent, October 27, 1992, p. 6. 



  
 
Helsinki Watch/Fund for Free Expression 7 March 1993 

 

 On May 6, 1992, Prime Minister Major publicly acknowledged, for the first time ever, the existence 

of the Secret Intelligence Service, better known as MI6. This follows the 1988 passage of the Security 

Service Bill, which put the Security Service, or MI5, on a statutory footing for the first time. Major said that 

the Government would soon introduce legislation to put MI6 on a statutory basis, and identified Sir Colin 

McColl as the head of the organization. The Secret Intelligence Service provides foreign intelligence and 

overseas support for the Government's foreign, defense, and economic policies. It was originally formed in 

1909, and is soon to move to new headquarters in Vauxhall Cross, London.
30

 

 

 The Security Service Act provides for an independent watchdog responsible for monitoring 

warrants issued to MI5 for entering homes or business premises, and a similar watchdog set-up was 

expected to be implemented for MI6.
31

 There has been a campaign in the House of Commons for both MI5 

and MI6 to be subject to independent parliamentary monitoring, and the cabinet committee agreed in 

principle to set up a "watchdog" committee. This "watchdog" would have authority to review domestic and 

overseas intelligence policies, and might be given the right to investigate particular intelligence operations. 

The government has reported that the necessary legislation would be passed within a year of the June 1992 

announcement.
32

 

 

 However, there are differences of opinion on how much openness is acceptable. Although Stella 

Rimington, the head of MI5, expressed her willingness to testify before a Parliamentary committee, the 

Home Secretary, Kenneth Clarke, blocked her appearance. He told the Prime Minister that the scrutiny 

would set an undesirable precedent for security chiefs, which would ultimately make them publicly 

accountable for all aspects of their work.
33

 He did later tell MPs that, although he opposed a formal 

committee appearance, he would not veto an informal chat. Meanwhile, Rimington is reported to have been 

lunching with newspaper editors.
34

 

 

 

                                                 
     

30
 "Secrecy on MI6 is lifted," George Jones, The Daily Telegraph, May 7, 1992, p. 1. 

     
31

 "MI6 chief named as secrecy is lifted," Michael Evans, The Times, May 7, 1992. 

     
32

 "Cabinet plans watchdog for secret services," Philip Stephens, Financial Times, June 29, 1992, p. 8. 

     
33

 "Clarke blocks spy chief grilling," Valerie Elliott and David Wastell, Sunday Telegraph, July 26, 1992, p. 4. 

     
34

 "Security chief likely to 'chat' with MPs," Heather Mills, The Independent, November 5, 1992, p. 4. 



  
 
March 1993 8  Helsinki Watch/Fund for Free Expression 

LIBEL 
 

  Britain's libel law is among the most favorable for plaintiffs in the world. Contrary to U.S. law, in 

England, the burden of proof is on the defendant to assert the truth of the allegations. British juries tend to 

be extremely generous to libel plaintiffs as well. Plaintiffs from other jurisdictions, including the U.S., 

sometimes choose to bring libel actions in Britain because of these more favorable conditions. These 

plaintiffs have included Sylvester Stallone, Armand Hammer and Bianca Jagger.
35

 

 

 In the wake of the many revelations after the death of the press baron Robert Maxwell, it became 

clear that reporters had known a great deal about his questionable business dealings, but were afraid to 

report them for fear of being forced to defend a libel suit. This led to much discussion of Britain's libel laws, 

but no reform. However, there were several interesting legal developments involving libel. The Court of 

Appeal refused to extend libel laws to a municipal governing body, adopting Article 10 of the ECCHR as its 

standard. In New York, a state court judge refused to enforce a British libel judgment on First Amendment 

grounds, thus challenging Britain's status as a libel haven of sorts. 

 

(1) Robert Maxwell and the Ensuing Call for Reform 
 

 In autumn of 1991, Robert Maxwell sued the BBC program Panorama for libel and malicious 

falsehood after a segment in which the Maxwell empire was examined,
36

 and sued author Seymour Hersh 

for allegations in his book, The Samson Option.
37

 On November 5, Maxwell disappeared, presumed dead, 

from his yacht the Lady Ghislaine. In Britain, a libel action dies along with the plaintiff,
38

 so Maxwell's 

many suits came to a halt. However, in the wake of his death, many of his business improprieties came to 

light. Moreover, members of the press began to admit that they had been aware of some of these 

improprieties, but had not reported on them because of their fear of a libel prosecution. "Maxwell's skilful 

use of the law of libel made sure than many unpalatable truths remained concealed... Crooks with deep 

pockets are well protected [under British libel law], while writers and broadcasters have to assess the 

considerable risks involved in publishing what they know. Maxwell was an excellent example of how ill 

served the public can be by the law of libel. Journalists who took him on were not trying to write about his 

private life or produce salacious gossip column pieces. They were trying to unravel his business dealings in 

the public interest."
39

  There were calls for a standard like that in the United States, as set forth in New York 

Times v. Sullivan, where plaintiffs must prove that an allegation is both false and malicious and where 

public figures must meet a stiffer test than private individuals.
40

 

                                                 
     

35
 Media Law, Geoffrey Robertson, Q.C. and Andrew Nicol, (3rd ed., Penguin Books, 1992), p. 38. 

     
36

 "Maxwell sues BBC over Panorama," Raymond Snoody and Bronwen Maddox, Financial Times, September 25, 1991. 

     
37

 "Media Baron Sues Seymour Hersh," Glenn Frankel, The Washington Post, October 25, 1991, p. B1. 

     
38

  Robertson, Media Law, p. 55.  

     
39

 "How the libel laws helped Maxwell get away with it," David Hooper, The Daily Telegraph, December 7, 1991, p. 14. 

     
40

 "Bad King Bob and the law that propped up his bully-boy court," Robert Harris, Sunday Times, December 8, 1991, "Lessons 

from Maxwell," The Economist, December 14, 1991, p. 16 (UK ed.). 



  
 
Helsinki Watch/Fund for Free Expression 9 March 1993 

 

(2) Other Significant Developments 
 

 Fear of libel continues to be a major motivating factor in Britain. Paul Alexander, author of a 

recently published biography of poet Sylvia Plath, Rough Magic, cannot find a British publisher for his 

work. He is convinced this is due to the influence of Ted Hughes, the poet laureate of Great Britain, who 

was married to Plath, and who is treated critically in the book. Hughes has a litigious reputation and many 

connections in the British publishing industry. Anne Stevenson's Bitter Fame, also about Plath, which paints 

Hughes quite favorably and was written with a great deal of assistance from Hughes' sister Olwyn, had no 

trouble finding a British publisher.
41

 

 

 Outrageous verdicts continue, as well. A general practitioner, Dr. Malcolm Smith,  was awarded 
^150,000, as well as ^100,000 in court costs, against his former partner, Dr. Alannah Houston, by a jury 

which found her guilty of slandering him by accusing him of sexual harassment. Dr. Houston, who claims 

never to have made the remark, and who was unable to afford representation by an attorney, said the verdict 

would drive her into bankruptcy.
42

 Sara Keays, former mistress of former Conservative party chairman, 

Cecil Parkington, was awarded ^105,000 in libel damages following an article in a woman's magazine 

which referred to her as a "bimbo" who had sought to profit from revelations about her relationship.
43

 Esther 

Rantzen, a television host and sponsor of a children's charity, was awarded ^250,000 in libel damages over 

allegations that she had covered up for an alleged pedophile who was teaching school in Kent.
44

 

 

 A particularly disturbing development potentially restricts the right of free exchange of thought in 

letters to the editors of newspapers and other periodicals. An article in the Daily Telegraph, by Vladimir 

Telnikoff, a Russian emigre, suggested that ethnic Russians rather than Russian minorities should be hired 

by the BBC Russian service, since they are more in tune with the ideals and beliefs of  the Russian majority. 

Vladimir Matusevitch, a Russian Jew employed by another overseas radio broadcasting service, Radio 

Liberty, wrote a letter to the editor accusing Telnikoff of anti-semitism. Telnikoff sued for libel. The House 

of Lords found that the judge had acted properly in holding that the basis of the decision was to be the letter 

alone, not the letter in conjunction with the original article. In context the letter was much less likely to have 

been found libelous. The defendant, a private individual of no great means, was found liable in the amount 

of ^240,000, an amount which he has no hope of ever paying. The case has been appealed to the European 

Court of Human Rights.
45

 

 

(3) Derbyshire County Council v. Times Newspapers Ltd. 
 

                                                 
     

41
 "The Transom: The Long Arm of Ted Hughes," Clare McHugh, The New York Observer, March 2, 1992, p. 3. 

     
42

 "Doctor wins pounds 150,000 damages," Adam Sage, The Independent, October 26, 1991, p. 1. 

     
43

 "Sara Keays awarded ^105,000 for libel," Richard Savill, The Daily Telegraph, February 20, 1992, p. 1. 

     
44

 "Rantzen wins ^250,000 for cover-up slur," Ben Fenton, The Daily Telegraph, December 17, 1991, p. 3. 

     
45

 Telnikoff v. Matusevitch, [1991] 4 All ER 817, [1991] 3 WLR 952, (House of Lords, November 14, 1991); conversation with 

Sandra Coliver, Legal Officer, Article 19, August 20, 1992. 



  
 
March 1993 10  Helsinki Watch/Fund for Free Expression 

  On February 19, 1992, the Court of Appeal held that Government departments, councils and other 

public bodies could not  sue for libel. In reaching its decision, the Court looked to Article 10 of the 

European Convention on Human Rights, as well as Article 19 of the International Covenant on Civil and 

Political Rights (which it incorporated in its Article 10 discussion), and the U.S. standard of New York 

Times v. Sullivan.
46

 The justices held that although Article 10 had not been incorporated into British law, it 

was appropriate to consider it where common law was uncertain, and even to take it into account otherwise. 

Overruling a lower court verdict, which had allowed the suit and had not considered Article 10, the Court 

indicated that local authorities and government departments ought to be denied remedies in libel, on the 

grounds that the press should be free to criticize the conduct of affairs by government authorities. Moreover, 

the council may still sue for malicious falsehood (a higher standard of proof), and individual members of the 

council, if named, could sue for libel.
47

 

 

 Frances D'Souza, director of Article 19, applauded the judgment, saying "This judgment recognizes 

the public interest by allowing critical reporting of public bodies...This is a landmark judgment. The 

excessive and punitive libel laws have long been a hindrance to proper debate on matters of public 

interest."
48

 

 

 The judgement was appealed to the House of Lords, where, in a unanimous ruling on February 18, 

1993, the Law Lords upheld the lower court decision. 

 

 In his opinion, Lord Keith of Kinkel held that "It is of the highest public importance that a 

democratically elected governmental body, or indeed any government body, should be open to uninhibited 

public criticism."
49

 However, rather than bases the ruling on an adoption of Article 10 of the European 

Convention on Human Rights, Lord Keith held that the English common law contains equally strong 

guarantees of free speech.  The ruling also acknowledged the influence of the First Amendment of the U.S. 

Constitution. Anthony Lester, QC, counsel for the Sunday Times, commented that "[w]hat is so terrific is 

that the law lords unanimously said that free speech is a fundamental part of our common law.  They were 

quite unequivocal that freedom of expression can be given greater precedence than other public interest 

except where really necessary."
50

 

 

(4) Bachchan v. India Abroad Publications 
 

 In April 1992, Judge Shirley Fingerhood of the New York Supreme Court
51

 refused to enforce an 

                                                 
     

46
 Derbyshire County Council v. Times Newspapers Ltd., Court of Appeal, (Civil Division) February 19, 1992, [1992] 1 Q.B. 770, 

[1992] 3 All E R 65, [1992] 3 WLR 28, 90 LGR 221; Appeal from 15 March 1991, [1991] 4 All E R 795. 

     
47

 Id. 

     
48

 "Government bodies not entitled to sue for libel," Adam Sage, The Independent, February 20, 1992, p. 1. 

     
49

 "Law lords rule out libel action by elected bodies," Adam Sage, The Independent, February 19, 1993, p. 8. 

     
50

 "Sunday Times' famous victory for free speech," Ian Birrell, The Sunday Times, February 21, 1993. 

     
51

 The Supreme Court is New York's lowest state court, not its highest, which is called the Court of Appeals. 



  
 
Helsinki Watch/Fund for Free Expression 11 March 1993 

award worth $70,450 in a libel decision handed down by London's High Court. This was the first known 

instance where an American court was asked to enforce a British libel judgment. Foreign judgments are 

generally upheld by U.S. courts.
52

  

 

 The British Court had found India Abroad Publications, a New York-based news agency, liable for 

distributing a story about Ajitabh Bachchan, an Indian businessman, which it had picked up from a Swedish 

newspaper, linking him with a Swedish arms manufacturer charged with paying kickbacks to the Indian 

government. British jurisdiction was based solely on the circulation in Britain (total 1000) of two Indian 

newspapers which had picked up the story from the India Abroad wire service. Since India Abroad did not 

have assets available in Britain, plaintiff brought an action in New York to collect.
53

 

 

 Judge Fingerhood decided the case under N.Y. CPLR s 5304(b)(4), which says that a foreign 

judgment "need not be recognized if...the cause of the action on which the judgment is based is repugnant to 

the public policy of this state."  Judge Fingerhood ruled that British libel law violates First Amendment 

standards for two reasons. First, under British law, the burden of proving the truth of the allegation is on the 

media defendant. However, under Philadelphia Newspapers v. Hepps, 475 U.S. 767, placing that burden on 

defendant would be unconstitutional because of the fear that liability would have a "chilling" effect on 

speech. Additionally, not even the "less forbidding" constitutional requirement for a private figure was met -

- to show that a media defendant was at fault. "It is true that England and the United States share many 

common law principles of law. Nevertheless, a significant difference between the two jurisdictions lies in 

England's lack of an equivalent to the First Amendment to the United States Constitution. The protection to 

free speech and the press embodied in that amendment would be seriously jeopardized by the entry of 

foreign libel judgments granted pursuant to standards deemed appropriate in England but considered 

antithetical to the protections afforded the press by the U.S. Constitution."
54

 

 

 There are no plans to appeal the ruling at this time.
55

 

 

 

PRIVACY AND PRESS REGULATION 
 

 In the wake of the Maxwell experience, there is a movement for British libel reform. There is also a 

call for a statutory right to privacy for individuals, against intrusions that are purely salacious.
56

 

                                                 
     

52
 "Bachchan v. India Abroad. Non Recognition of British Libel Judgements: The American Revolution Revisited," Laura R. 

Handman and Robert D. Balin, Communications Lawyer, Vol. 10, no. 3. Fall 1992, p. 1, 21; "A N.Y. Court Refuses to Enforce 

Decision in U.K. Libel Case," Robin Pogrebin, The New York Observer, May 4, 1992, p. 1. 

     
53

 Id. Handman and Balin, the U.S. attorneys for India Abroad, put forth an interesting theory in their article.  They suggest that 

former Indian Prime Minister Rajiv Gandhi's associates may have been taking revenge on India Abroad for its involvement in an 

earlier investigative report, and using England's libel laws as their weapon.  Handman and Balin, supra at p. 21. 

     
54

 Bachchan v. India Abroad Publications Incorporated, Index #28692/91, S.Ct. New York (NY County), Shirley Fingerhood, J., 

April 13, 1992. 

     
55

 Conversation with Geoffrey Robertson, Q.C., (who provided an affidavit as expert witness on defendant's behalf), August 14, 

1992. 

     
56

 "Lessons from Maxwell," The Economist, December 14, 1991, p. 16 (U.K. edition). 



  
 
March 1993 12  Helsinki Watch/Fund for Free Expression 

 

 Along with concern about the excessive libel laws in Britain, there is a contravening concern about 

the excesses of the tabloid press. This is particularly notable with the recent spate of interest in the 

marriages of various offspring of the Royal family. Notably, press reports of problems in the marriage of 

Prince Charles and Princess Diana were widely regarded as too intrusive. A Gallup poll taken in the wake of 

these revelations showed that nine out of ten adults favored some kind of privacy law.
57

 The Press 

Complaints Commission received a huge number of complaints. However, when topless photos appeared of 

the less popular Duchess of York vacationing with her American "financial advisor", there was considerably 

less outcry.
58

 The Royal scandals did lead to greater support in the Tory party for privacy laws.
59

 

 

 Another dimension of the privacy argument applies to private individuals whose rights are trampled 

on. For example, in the Paddy Ashdown scandal, where the leader of the liberal Democrats was discovered 

to have had a long-term extramarital affair, it has been suggested that while he is a figure of public interest, 

the privacy of his former girlfriend should have been protected, since she is not.
60

 Roy Hattersley, the 

Shadow Home Secretary, is among those who have called for the introduction of a privacy law protect "the 

small people rather than the large ones." This issue is seen as being closely related to the institution of a 

statutory press complaints council.
61

 Ironically, David Mellor, the National Heritage Secretary, who was in 

charge of the review of the press and the way the complaints commission conducted self-regulation, was 

himself a victim of the tabloid press. Revelations about his affair with actress Antonia de Sancha, and his 

family's acceptance of a vacation from Mona Bouwens, daughter of a PLO lobbyist, led to his September 24 

resignation.
62

 

 

 One of the major supporters of a statutory right to privacy is Geoffrey Robertson, a barrister known 

for his work defending free speech and freedom of the press. Robertson stated that, "The right to privacy is 

recognized by all human rights' conventions as fundamental. Britain's continuing inability to safeguard the 

privacy of its citizens against media intrusion remains one of the blackest marks on our civil liberties 

record."
63

  "An effective  remedy -- the right to bring a civil action, legally aided where appropriate -- is 

precisely what English law does not, at present, offer."
64

  Robertson contends that privacy laws, which he 

                                                 
     

57
 "Survey indicates support for law on privacy," Edward Pilkington, The Independent, August 8, 1992, p. 4. 

     
58

 "Photos of duchess draw one complaint," Alan Hamilton, The Times, August 22, 1992; "Foreign press flocks to follow up 

story," David Connett, The Independent, August 22, 1992, p. 3; Media: The commission has no clothes," Michael Leapman, The 

Independent, August 29, 1992, p. 4. 

     
59

 "Tories urge tough law on privacy," Philip Johnston, The Daily Telegraph, August 24, 1992, p. 3. 

     
60

 "Protection of privacy," Joe Rogaly, Financial Times, February 7, 1991, p. 13. 

     
61

 "Hattersley calls for law on privacy," Jane Thynne, The Daily Telegraph, June 15, 1992, p. 2. 

     
62

 "Pols Jab London Tabs," Eugene Robinson, Washington Post, October 6, 1992, p. A17; "Tabloids Can't Resist a Tory's Torrid 

Affair," Taki, The New York Observer, August 10 - August 17, 1992, p. 20. 

     
63

 "Intrusion -- a question for 12 good readers," Geoffrey Robertson, QC, The Daily Telegraph, February 8, 1992, p. 12. 

     
64

 Id. 



  
 
Helsinki Watch/Fund for Free Expression 13 March 1993 

says exist in most civilized countries, have been impeded in their development in England by what he calls a 

"clever confidence trick," -- self-regulation by the press. He suggests a code of conduct which defines 

intolerable conduct, in as much detail as possible, and gives victims the right to sue in the courts for 

compensation and damages if they could prove a breach of the code which the newspaper could not justify 

on public interest grounds. The burden of proving the story was not in the public interest would be on the 

plaintiff. Ideally, this legislation would be accompanied by restrictions on prior restraints, reform of the libel 

laws, and enactment of freedom of information legislation.
65

 

 

 The privacy laws, at least insofar as they regard the print media, might be enforced by the courts. 

However, if enacted, it is likely that a statutory governing body would be authorized to oversee the laws. 

 

 Currently, the press is answerable to the Press Complaints Commission, which is a self-regulating 

body composed primarily of representatives of the press industry, that adjudicates complaints brought 

against it by members of the public. It was founded in 1991 to replace the earlier Press Council, and is 

currently under review by Sir David Calcutt, whose report on the same topic several years ago led to the 

PCC's formation.
66

 Like its predecessor, the PCC has been accused of bias in favor of the press. After the 

government review, it is possible that it will be replaced by a statutory body. In the first six months of 

operation in 1991, the PCC received 714 complaints, adjudicated 18, and upheld 10.
67

 A number of bodies 

that have made submissions to the new Calcutt inquiry have come out denouncing the privacy law and 

supporting the retention of the non-statutory Press Complaints Commission in some form. These include the 

Guild of British Newspaper Editors,
68

 the Liberal Democrats,
69

, the Law Society,
70

 and the Press 

Complaints Commission itself.
71

 The head of the Press Complaints Commission, Lord McGregor of Durris, 

said privacy laws would threaten freedom of the press, noting "a free press is not a nice press."
72

  The 

Queen's press secretary testified to Calcutt on the Royal family's concerns about the press's intrusion into its 

privacy.
73

 

  

 Article 19, the International Centre Against Censorship, submitted a statement to the commission 

opposing any further statutory regulation of the press, including any privacy law, until the right of free 

                                                 
     

65
 Id. 

     
66

 "So far it's been good news," David Newell, The Times, August 4, 1992. 

     
67

 "The gospel of self-regulation," Melinda Wittstock, The Times, August 7, 1991. 

     
68

 "Editors denounce privacy law drive," The Times, October 8, 1992. 

     
69

 "Lib Dems wants cash bonds to curb press," Sheila Gunn, The Times, October 15, 1992.  It should be noted that the Liberal 

Democrats proposed that each newspaper provide a cash bond to the PCC, to help it enforce its rulings. 

     
70

 Id. 

     
71

 "Press commission rejects privacy law," Melinda Wittstock, The Times, October 19, 1992. 

     
72

 "Watchdog's head rejects demand for intrusion law," Richard Ford, The Times, August 21, 1992. 

     
73

 "Queen seeks curb on press invasion of royal privacy," Ian Birrell and Maurice Chittenden, Sunday Times, October 25, 1992. 



  
 
March 1993 14  Helsinki Watch/Fund for Free Expression 

speech is guaranteed in the United Kingdom law.
74

 

 

 Louis Blom-Cooper, a former chair of the Press Council in its waning days, called for the 

introduction of a civil privacy statute paired with the abolition of criminal libel, and recommends a proposed 

statutory Commission on Press Freedom and Responsibility which would be independent of the industry, 

while balancing the two functions of press complaints adjudication with preservation of the free press.
75

 

 

 A private members' bill promoted in Parliament by Clive Soley, a Labor MP, has gained support 

from not only Labor MPs, but some members of the Liberal Democrat and Conservative parties as well.  

This bill, the Freedom and Responsibility of the Press Bill, would abolish the Press Complaints Commission 

in favor of an Independent Press Authority, which would both set high standards for journalistic ethics and 

defend press freedom.
76

 

 

 For its second reading, set for February 1993, Soley promised to add a freedom of expression 

guarantee to the original bill.
77

 There were two parliamentary committees examining privacy this fall -- an 

unofficial Commons committee organized by Soley in connection with his bill, and the National Heritage 

Committee,
78

 which has been instructed by Peter Brooke, the National Heritage Secretary who replaced 

David Mellor to explore areas for inclusion in a new privacy bill.
79

 

 

 Further revelations in the breakup of the royal marriage led to both increased calls for privacy laws 

and also to some embarrassment when a letter from Lord McGregor of Durris to Sir David Calcutt was 

leaked. Lord McGregor, after the serialization in The Sunday Times of Andrew Morton's book "Diana: Her 

True Story," had published a PCC statement which condemned the excerpts as "an odious exhibition of 

journalists dabbling their fingers in the stuff of other people's souls." McGregor was later told by Andrew 

Knight, executive chairman of News International, The Sunday Times' parent group, that the Princess was 

helping to supply information to the tabloids about her marriage. He said she would confirm this by making 

herself available to be photographed at the home of Carolyn Bartholomew, one of Morton's principal 

sources. The Princess promptly did so. The Prince has also been implicated in feeding information, although 

there is no direct evidence.
80

  However, some of the Prince's friends have been implicated in feeding the 

                                                 
     

74
 "United Kingdom: Submission to Government Review of Press Self-Regulation and Privacy," Article 19, Issue 21, December 7, 

1992. 

     
75

 "Press commission rejects privacy law," Melinda Wittstock, The Times, October 19, 1992; "Freedom and Responsibility: The 

future of press regulation in Britain," Louis Blom-Cooper, Index on Censorship, March 1992, p. 2 at 6.  

     
76

 "Bill seeks to create `guard dog' for press," Melinda Wittstock, The Times, October 23, 1992; "Tories back proposal for press 

watchdog," Patricia Wynn Davies, The Independent, October 23, 1992, p. 5. 

     
77

"Editors force press bill concession," Patricia Wynn Davies, The Independent, December 16, 1992, p. 6. 

     
78

"Editors attack plan for press watchdog," Sheila Gunn, The Times, December 16, 1992. 

     
79

 "Legal leash prepared for newshounds," David Wastell and Valerie Elliott, Sunday Telegraph, November 1, 1992, p. 2. 

     
80

 "Calcutt: curse or cure?" Stuart Wavell, Sunday Times, January 17, 1993. 



  
 
Helsinki Watch/Fund for Free Expression 15 March 1993 

press, whether with or without his consent.
81

 

 

 A summer 1992 scandal of tapes of a phone conversation of Diana with a friend and possible lover 

was matched the following January, when a tape containing a transcript of an explicit conversation between 

Prince Charles and his friend Camilla Parker-Bowles was published, first in Australia, and later in several 

British papers.
82

 

 

 Meanwhile, on January 14, Calcutt's report, A Review of Self-Regulation, was published, having 

been much leaked in the week before its official release. The report singles out for criticism the Press 

Complaints Commission, on the grounds that it is not effective and does not command confidence of either 

the press of the public. He attacked it for being too press-dominated and recommended a publicly-funded 

tribunal with powers to investigate and adjudicate, to issue restraining orders and to fine, to draw up and 

maintain a code of practice. The maximum fine for individuals would be ^5,000 and for a publication no 

more than 1% of its annual net revue. Further, he proposed three new criminal offenses which can be 

committed by reporters and photographers: physical trespassing, electronic eavesdropping, and long range 

photography onto private property.
83

 

 

 John Major and Peter Brooke have let it be known they are opposed to a statutory tribunal with 

powers to fine, but would support the new laws against eavesdropping and trespass.
84

Lay members of the 

Press Complaints Commission expressed outrage that their independence was called into question by 

Calcutt
85

 while the newspaper editors on the PCC seriously considered giving up their majority, and 

appointing more lay members.
86

 Newspaper editors and legal bodies reacted with anger and concern over 

the report.
87

 

 

  

PUBLIC ORDER 
 

 The Public Order Act of 1986, which gives police extensive power over demonstrations, marches 

and assemblies, continues to be used to ban anyone suspected of being a hippy or new ager from 

                                                 
     

81
"Public relations battle with no prisoners taken," Ian MacKinnon and Kathy Marks, The Independent, January 13, 1993. 

     
82

"Camp followers become media messengers to fuel battle royal in the press," Alan Hamilton, Tony Dave and Brian MacArther, 

The Times, January 13, 1993. 

     
83

"The press has failed to curb its wildest excesses," Arthur Leathley, The Times, January 15, 1993. 

     
84

"Major rejects legal curbs on the press," Patricia Wynn Davies, The Independent, January 13, 1993, p. 1; "Brooke backs laws to 

protect privacy," Philip Webster, The Times, January 15, 1992. 

     
85

 "Press body lay members angered by Calcutt," Raymond Snoddy, Financial Times, January 16, 1993. 

     
86

 "Editors act on Calcutta report," David Wastell, Sunday Telegraph, January 17, 1992, p. 2. 

     
87

 "Calcutt and the Press: Editors attack creation of anti-intrusion crime," Jane Thynne, The Daily Telegraph, January 15, 1993, p. 

2. 



  
 
March 1993 16  Helsinki Watch/Fund for Free Expression 

Stonehenge at the time of the summer solstice.
88

 It is also used to prosecute those who have arranged 

peaceful protests,
89

 anti-apartheid demonstrators,
90

 and anti-abortion protestors.
91

 One of the most recent 

prosecutions under the act was of Bill Galbraith, a Cheltenham businessman who was said to have described 

John Taylor, a Conservative parliamentary candidate, as a "bloody nigger," at the meeting of the 

Cheltenham Conservative Association where Taylor had been nominated.
92

  Galbraith died of cancer while 

awaiting trial,
93

 while Taylor was defeated in the election.
94

 

 

 

BROADCASTING AND FILMS    
 

 Electronic media in Britain are regulated by a broadcasting ban and by multiple regulatory bodies.   

 

(1) Broadcasting Ban 
 

 Since 1988, broadcast interviews with the Irish Republican Army, its political arm, the Sinn Fein, 

and other Republican and Loyalist groups in Northern Ireland, have been forbidden. A person's face may be 

seen, and his or her words may be heard, but not spoken in his or her own voice. Instead, there must be 

subtitles, or an actor must provide a voice-over. 

 

 However, Gerry Adams, the Sinn Fein MP, was interviewed on February 4, 1992 on BBC radio and 

television, in spite of the broadcasting ban on IRA supporters. The BBC said he was used because he was 

the first witness on the scene of the occurrence being reported on. The Home Office said: "The guidance 

was issued to the various television companies. It is for them to seek the advice of their lawyers as to 

whether they are remaining within the guidance from the Home Secretary. Presumably the BBC have done 

that."
95

 

 

 When dealing directly with questions about the IRA, however, the BBC has proved more cautious. 

On September 1, 1992, the BBC silenced and subtitled a portion of a broadcast interview with Bernadette 

Devlin McAliskey, a former MP from Northern Ireland. Mrs. McAliskey did not claim membership in the 

Sinn Fein or the IRA, and condemned the IRA's use of violence, but did express sympathy for its goals. She 

called her silencing "defamatory, derisory and dangerous," and was reported to be considering legal action 

                                                 
     

88
 "Stonehenge hippie alert yields few sightings," Steve Boggan, The Independent, June 20, 1992, p. 3. 

     
89

 "Public protest law that went wrong," John Wadham, The Times, February 26, 1992. 

     
90

 "Bench must give trials undivided attention," The Times, February 20, 1992. 

     
91

 "Law Report: Acquittals in anti-abortion protest upheld," Paul Magrath, The Independent, September 18, 1991, p. 8. 

     
92

 "Race hatred case filed against Cheltenham Tory," Peter Victor, The Times, April 13, 1991. 

     
93

 "Tory at Centre of Cheltenham race row dies," Paul Stokes, The Daily Telegraph, October 29, 1991, p. 10. 

     
94

 "Election '92: Black Tory defeated in Cheltenham," Michael Fleet, The Daily Telegraph, April 10, 1992, p. 1. 

     
95

 "Adams gives TV interview," The Independent, February 5, 1992, p. 2. 



  
 
Helsinki Watch/Fund for Free Expression 17 March 1993 

in the European Court of Human Rights against the BBC.
96

 

 

 In response to the incident and the reaction it provoked, the BBC director general, Sir Michael 

Checkland, said he would make "strong representations" to get the broadcasting ban lifted.
97

 

 

(2) Broadcasting Regulatory Groups 
 

 British broadcasters are subject to multiple regulatory bodies. In the first place, the BBC is subject 

to its Board of Governors, while the independent stations, under the 1990 Broadcasting Act, are subject to 

the Independent Television Commission. Additionally, there is the Broadcasting Complaints Commission, a 

statutory body appointed by the Home Secretary to investigate and issue public rulings concerning 

complaints of unfair treatment, invasions of privacy, or offensive programming by broadcasters. In 1991, 

another group was given statutory existence -- the Broadcasting Standards Council, whose purpose is to 

monitor sex, violence, taste and decency. 

 

BBC. 
 

 The BBC engaged in a significant piece of self-censorship last year when, bowing to pressure, it 

dropped plans to air the controversial film "The Last Temptation of Christ."  The BBC claimed that 

although it had purchased rights to the film, it had never actually intended to show it.
98

 A frightening aspect 

to this controversy is that when several peers protested the possibility of the film being shown, in the House 

of Lords, Lord Orr-Ewing drew a comparison to the "Satanic Verses" affair, asking "Does the minister 

recall the reaction when Salman Rushdie published a book that was badly received, understandably, by the 

Muslims?  It would be wise if the home secretary, who is obligated by the charter of the BBC, got into touch 

with the churches and suggested that this is deeply offensive to the 70 per cent of people of this country who 

look on themselves as Christian."
99

  Echoing Lord Orr-Ewing, the Archbishop of Canterbury defended the 

"passionate reaction" of Muslims to Rushdie's novel, by comparing it to Christian outrage about the possible 

showing of "The Last Temptation."
100

  In a year-end summary of the BBC's top complaints of 1991, the 

potential showing of the Last Temptation came out on top.
101

 The Broadcasting Standards Council received 

a record number of complaints about the film: 1,054.
102

 

                                                 
     

96
 "BBC 'blanks out' voice of former Ulster MP," Stephen Ward, The Independent, September 2, 1992, p. 2; "Liberal Democrat 

Conference: BBC to challenge ban on Sinn Fein," Jane Thynne, The Daily Telegraph, September 15, 1992. 

     
97

 "Liberal Democrat Conference: BBC to challenge ban on Sinn Fein," Jane Thynne, supra; "BBC calls for lifting of broadcasting 

ban," Stephen Ward, The Independent, September 15, 1992, p. 2. 

     
98

 "BBC drops Last Temptation Film," Philip Johnston, The Daily Telegraph, November 5, 1991, p. 1; "'Temptation' has no 

screening slot," The Independent, November 5, 1991, p. 2. 

     
99

 "Peers protest at TV showing of Christ film," John Winder, The Times, October 23, 1991. 

     
100

 "Rushdie did hurt Muslims says Carey," Damian Thompson, The Daily Telegraph, November 23, 1991, p. 3. 

     
101

 "Television/Feedback," The Independent, January 7, 1992, p. 24. 

     
102

 "Unscreened film draws complaints," The Independent, July 8, 1992, p. 7. 



  
 
March 1993 18  Helsinki Watch/Fund for Free Expression 

 

 The BBC's Panorama news program lost out on a scoop about Terry Waite's alleged connections 

with Oliver North, even though it had been holding the story for four years, because Tony Hall, the BBC's 

director of news and current affairs ruled that it would be bad taste to show it before Waite had set foot on 

British soil. Another network broke the story first.
103

 

 

 A BBC program, "A Time To Dance," about the obsessive love of a married man in his fifties and a 

much younger woman, had a pivotal sex scene cut for fear of offending viewers after outraged reaction to a 

rape scene in the first episode. The program was shown after the 9:00 "watershed" and was broadcast with 

warnings, but BBC officials decided this was insufficient.
104

 

 

ITV. 
 

 The Independent Television Commission also had its difficulties with news events. A program 

which Channel 4, one of the independent stations, had planned to broadcast, was blocked by the ITC. It 

showed horrific pictures of the Baghdad bunker bombed by American forces during the Gulf War, including 

young bodies being brought out. The clip, part of a documentary about victims of the Gulf War, lasted only 

twenty seconds, but was considered too much for an early evening time slot. "We acknowledge the validity 

of the programme, but it is not thought suitable to broadcast a film which shows images of dead children at a 

time when parents with young families would be watching," said the Commission's James Conway. 

However, another, more political motive was suspected. Sir Bernard Braine of the House of Commons said, 

"It is necessary that they make it very, very clear that the allies would not have known that this bunker was 

full of refugees. Neither the RAF nor the US Air Force would have deliberately bombed women and 

children."
105

 

 

Broadcasting Complaints Commission. 
 

 The Broadcasting Complaints Commission was not much in the news except that its new head, Rev. 

Canon Peter Pilkington, took over on July 1, 1992. Known as an educational traditionalist, Pilkington was 

not a favored choice of broadcasters, who would have preferred someone with experience in the industry, 

and was considered an unknown quantity.
106

 The BCC added an "oddly defensive"
107

 rider to its July 1992 

annual report, addressing the argument that the number of different complaints bodies for television and 

radio in the U.K. threatens freedom of expression. "The BCC have, after all, been in existence since 1981 

and are not in any sense a regulatory body. They issue no code and make no rules; their only function is to 

                                                 
     

103
 "Explain that," The Times, November 20, 1991. 

     
104

 "Viewers make BBC think it's a time to censor; `A Time to Dance' is the latest instance of television's new sensitivity to angry 

public criticisms, says Martin Wroe," Martin Wroe, The Independent, January 19, 1992, p. 8. 

     
105

 "A ban on the horrors of the Baghdad bunker," The Daily Telegraph, October 1, 1991, p. 17. 

     
106

 "In praise of traditional values," John Rae, The Times, February 18, 1992; "Media and Marketing," Cassandra Jardine, The 

Daily Telegraph, July 1, 1992, p. 12. 

     
107

 "Talk of the Trade: Freedom to complain," The Independent, July 22, 1992, p. 15. 



  
 
Helsinki Watch/Fund for Free Expression 19 March 1993 

deal with individual complaints as they arise."
108

 

 

 One notable BCC complaint upheld in the last year was a BBC Dispatches documentary "The AIDS 

Catch", in June 1991, about the work of Professor Peter Duesberg of the University of California at 

Berkeley. Professor Duesberg believes that HIV is not the cause of AIDS. In August 1991, the BCC ruled 

that the program had treated the subject unfairly and was "likely to have confused many viewers about the 

risk of HIV infection."
109

 

 

The Broadcasting Standards Council. 
 

 The watchdog body that has been most active since October 1991 was indisputably the 

Broadcasting Standards Council. First given a chartered mandate in January of 1991, the BSC has been 

active, issuing warnings and conducting surveys. The Council does not censor, but responds to viewer 

complaints after the programs have been aired. Upheld complaints are published in the BSC bulletin, and 

sometimes reported in the press. In extreme cases, broadcasters can be ordered to announce findings against 

themselves on the air, but that has not yet happened.
110

 

 

 By June 1991, six months after coming into its statutory powers, the BSC had received 748 

complaints from the viewing public and had upheld fewer than ten. Although the largest number, over half, 

concerned matters of taste and decency (one-third of those involving "bad language"), and smaller numbers 

involved sex and violence, the BSC saw itself as being primarily concerned with violence. Colin Shaw, the 

Council's secretary, said, "[The television industry] thought there would be an obsession with sex, but in 

fact we have shown a steady concern over violence instead. In fact I think we are demonstrating that there's 

not a great deal that can't be shown."
111

  However, when its next annual report was released, in July of 1992, 

the BSC had received almost 2,700 complaints during the year, of which 878 were within its remit. Of these, 

nearly 50 percent concerned matters of "taste and decency", about 25 percent involved sex scenes, and only 

8 percent of the complaints were about violence. The top number of complaints were about the never-shown 

"The Last Temptation of Christ," followed by television ads for "Freddie's Dead," the last of the Nightmare 

on Elm Street films, and for "Jacob's Ladder."  The next most complained-of program was a morning talk 

show on which members of the Chippendales male striptease dancers performed.
112

 

 

 The BSC was seen as perhaps one regulating body too many. During the 1992 campaign, both 

Labor and the Liberal Democrats pledged to abolish it outright if they were elected. The Conservatives were 

said to favor merging it with the Broadcasting Complaints Commission. Its chairman, Lord Rees-Mogg, 

called for the merger. "We must give the public a much stronger voice. We need a broad-based ombudsman, 

                                                 
     

108
 Id. 

     
109

 "The Spreading of a Terrible Myth," Steven Connor, The Independent, May 14, 1992, p. 25. 

     
110

 "Watchdogs who keep their own council," Patrick Stoddart, Sunday Times, June 16, 1991; "TV swearing before 9pm is 

disliked," Maggie Brown, The Independent, July 18, 1991, p. 3. 

     
111

 Id. 

     
112

 "Unscreened film draws complaints," The Independent, July 8, 1992, p. 7. 



  
 
March 1993 20  Helsinki Watch/Fund for Free Expression 

a strong representative of public views and interests to counterbalance the BBC governors and the ITC."
113

  

However, since the April election, no steps have been taken towards any abolishment. 

 

 Complaints ranged from sexist, racist and homophobic jokes, to sex scenes, scenes of violence and 

horror, and bad language. The American lifeguard series "Baywatch" was censured because it was too 

violent and depicted women in a degrading manner.
114

 Programs showing cultural differences were also 

subject to possible criticism. An episode of Michael Palin's "Around the World in Eighty Days," which 

showed a live snake being disembowelled in a restaurant in China, was held to have been shown too early in 

the evening.
115

 Similarly, a Channel 4 documentary on the Falklands War was criticized for a strong swear 

word used by a soldier. It was deemed to reflect a feeling too intense to edit, but to be inappropriate at its 

5:00 p.m. time slot.
116

 Notable among non-censured complaints was a derogatory reference to homosexuals 

in a BBC2 comedy, which the BSC commented was part of a "long tradition of homosexuality as a subject 

for comedy...To proscribe any area of life as invariably unsuited for comic treatment would be a 

wrongheaded way of achieving fair treatment for minorities."
117

 

 

   The BSC sponsored a number of surveys about what viewers want and don't want. Not 

surprisingly, the public feels that survivors of disaster or tragedy should be treated with more sensitivity by 

the media.
118

 In a widely reported survey of 56 viewers (not exactly a wide sample), it was determined that 

the most disliked obscenities were, in order, cunt, motherfucker, cocksucker, nigger and fuck, but that fuck 

was rapidly losing its power to shock. Further, these viewers preferred that obscenities be used only when 

justified by the context of the program.
119

 "Children, Television and Morality" told us that children often fail 

to understand the storylines of the programs they watch,
120

 while teenagers are more upset by watching 

scenes of cruelty to animals than they are by sex or violence. They find racism unpardonable, censorship 

unfair, and bad language acceptable.
121

 "Women Viewing Violence" concluded that television had increased 

women's fear of rape and violent crime. Disturbingly, there was a negative reaction to the Oscar-winning 

American film "The Accused," which deals with the barroom gang rape of a young woman. "There was 

considerable concern about the appropriateness of a Hollywood film -- one essentially premised upon 

entertainment value -- as the most suitable vehicle for dealing with this troubling subject."
122

 A study jointly 

                                                 
     

113
 "TV watchdog to go after the election," Jane Thynne, The Daily Telegraph, March 9, 1992, p. 2; "What the parties stand for," 

The Sunday Times, March 15, 1992. 

     
114

  "Television/Feedback," The Independent, February 14, 1992, p. 4. 

     
115

 "Palin snake death scene condemned," The Daily Telegraph, November 15, 1991, p. 7. 

     
116

 "Television/Feedback," The Independent, May 6, 1992, p. 28. 

     
117

 Broadcasting Standards Council Complaints Bulletin, March 14, 1991.  Cited in "Liberty Watch" in Civil Liberty Agenda. 

     
118

 "Care in disaster reporting urged," Jane Thynne, The Daily Telegraph, July 9, 1991, p. 3. 

     
119

 "TV Obscenities 'should always be justified'," The Independent, October 25, 1991, p. 2. 

     
120

 "Children often fail to understand TV stories," Maggie Brown, The Independent, May 19, 1992, p. 4. 

     
121

 "Teenagers turned off by cruelty to animals," Robert Bedlow, The Daily Telegraph, May 19, 1992, p. 7. 



  
 
Helsinki Watch/Fund for Free Expression 21 March 1993 

funded by the BSC, BBC and ITV found a high level of satisfaction with broadcast and newspaper coverage 

of the Persian Gulf War. The study found that most people would accept being misled by journalists during 

a war if it meant saving lives, but not to preserve morale.
123

 

 

(3) The Future of the Television Regulating Bodies 
 

 The future of these regulating bodies is widely disputed. The ITC had several widely-reported 

differences of opinion with the BSC when programs approved by the ITC for broadcast were later declared 

"beyond acceptable limits," by the BSC. An ITC spokeswoman commented that "It is like having two 

umpires."
124

 Lord Rees-Mogg, chairman of the BSC, pleaded for the establishment of a general Consumer 

Council for Broadcasting. Despite the many watchdog groups extant, Rees-Mogg believes there is an urgent 

need for a body with a broader remit, taking on research and "unfashionable media industry issues" such as 

training and equal opportunities. He complained because unlike the ITC, the BBC does not publish regular 

summaries of viewer complaints received.
125

 

 

 Meanwhile, the arrival of satellite broadcasting from the continent left open the possibility of 

unregulated broadcasting. Despite British control of distribution of pornography, and its total banning from 

the airwaves, a new satellite subscription channel from Holland, "Red Hot Dutch," will provide 

pornographic material to those who pay a fee. Under the European Directive on Transfrontier Broadcasting, 

which Britain has accepted, television stations may be regulated only in their country of origin. BSC 

director Colin Shaw said he would be monitoring the channel. However, "We have no powers. All we can 

do is make representations to the Government to take it up on Britain's behalf with the Community if we feel 

it is offensive."
126

 

 

 

                                                                                                                                                                                                               

     
122

 "TV attacks put women in fear of crime," Jane Thynne, The Daily Telegraph, April 24, 1992, p. 7. 

     
123

 "Gulf War Anniversary," by Jane Thynne, The Daily Telegraph, January 16, 1992, p. 4. 

     
124

 "Low expectations from the Thatcher Years," Christopher Dunkley, Financial Times, July 24, 1991, p. 13; "TV swearing 

before 9pm is disliked," Maggie Brown, The Independent, July 18, 1991, p. 3; "A matter of taste," Melinda Wittstock, The Times, 

July 17, 1991. 

     
125

 "Media and Marketing:  The lady's not for spurning," Jane Thynne, The Daily Telegraph, July 15, 1992, p. 14. 

     
126

 "Viewers tune to Red Hot porn TV," John Gaskell, Sunday Telegraph, July 19, 1992, p. 7. 



  
 
March 1993 22  Helsinki Watch/Fund for Free Expression 

FILM AND VIDEO REGULATION 
 

 Under the Video Recordings Act, videotapes as well as theatrical films fall under the ambit of the 

British Board of Film Classification. On May 7, 1992, thousands of "horrific uncensored video films," 

including purported "snuff" films, were seized by  trading standards officers in raids across the country. 

These films, which depicted (simulated) torture, mutilation and cannibalism, had not been passed by the 

Board, and are thus not considered legal for viewing in the U.K.
127

  

 

 On a more absurd level, Grant and Cutler, a London bookshop specializing in foreign-language 

texts, was forced to remove from sale a selection of French films, including classics by Renoir, Cocteau and 

others, as well as recordings of stage productions by Moliere, Racine and so on.  Under the Video 

Recordings Act it is illegal to sell any videos in Britain which do not explicitly bear the Board's seal of 

classification, or else (as with some opera and ballet recordings) an official exemption. Even if a dubbed or 

subtitled version of the same film has been released to theaters in England, the unsubtitled version is still 

illegal. The Board argues that a film seen without subtitles and on video may create a different effect. 

However, the Board has not moved to prosecute sellers of Indian, Arabic and Chinese videos. Although 

prosecution has been considered, "it was decided that such a move would be offensive to minorities in a 

multi-cultural society."
128

 

 

 

ANTI-TERRORISM LAWS 
 

 This year, for the first time, the Prevention of Terrorism Act has been invoked in several cases to 

force broadcasters to produce information gathered under the understanding of journalistic confidence to aid 

police investigation. One network that refused to comply was fined heavily. 

 

 On April 29, 1992, a British High Court ordered the Channel Four television network and 

independent production company Box Productions to disclose the names of confidential sources used in the 

documentary "The Committee," first broadcast in October of 1991. The case marked the first time police 

have involved Britain's sweeping Prevention of Terrorism Act to compel journalists to reveal their 

sources.
129

 On July 30, 1992, Channel 4 and Box Productions were fined ^75,000 by the High Court for 

refusing to name the source after the court order.
130

 

 

 The documentary alleged that a secret group of police officers in the Royal Ulster Constabulary, 

known as the Inner Circle, had funneled intelligence data on members of the IRA to a larger secret 

committee of Protestant paramilitary organizations, policemen, bankers and businessmen. The larger group, 

the Ulster Central Coordinating Committee, then allegedly targeted these suspects for murder and arranged 

the killings. The Inner Circle was also accused of thwarting a 1990 internal police investigation into the 

                                                 
     

127
 "Thousands of horror video films seized in raids," David Connett, The Independent, May 8, 1992, p. 6. 

     
128

 "Red tape clogs up the video-recorded," John Russell Taylor, The Times, April 16, 1992. 

     
129

 "Court Orders British TV to reveal Ulster Expose's Source," Glenn Frankel, Washington Post, April 30, 1992, p. A32. 

     
130

 "Channel 4 fined 75,000 pounds," Michael Durham, The Independent, August 1, 1992. 



  
 
Helsinki Watch/Fund for Free Expression 23 March 1993 

intelligence leaks and allegations of collusion. One of the sources claimed to be a member of the committee, 

and another had served as a "liaisons officer", passing information for police to Protestant hit squads. 

 

 Police officials in Belfast reacted angrily to the program, accusing its makers of an "unjust and 

unsubstantiated slur". Channel Four then challenged police to investigate the allegations and handed over 80 

pages of documents and 19 names of people interviewed. But police also went to court and obtained orders 

for additional documents and names of sources. Those court orders were upheld on appeal. 

 

 Michael Grade, the Channel Four network's chief executive, told a news conference that his 

network was forced to "choose between breaking the law and putting individuals' lives in certain danger. If 

journalists investigating terrorist activity cannot protect their sources, matters of legitimate public concern 

will become journalistic no-go ahead."
131

 Liz Forgan, Channel Four's director of programs, said "There are 

certain stories that will never come into the public domain unless journalists are able to protect sources 

whose lives are in danger."
132

 

 

 Lord Justice Woolf held that, despite the very real dilemma they found themselves in, journalists do 

not have a public interest right to give a guarantee of confidentiality to a source. "To contend that...a 

journalist or anyone else has a right to conscientious objection which entitles him to set himself above the 

law if he does not agree with the court's decision is a doctrine which directly undermines the rule of law and 

is wholly unacceptable in a democratic society."  In response, Forgan wrote that Justice Woolf's ruling in the 

High Court "torpedo[es] the basic public-interest argument for any journalist, print or broadcast, being able 

to promise a source that his or her identity will be kept secret. Without that promise a small but extremely 

important category of journalism becomes impossible in Britain... We need a law that expressly 

acknowledges the role of unfettered journalism in our society. The courts should be required to weigh 

motive and morality when considering the...penalty."
133

  

 

  Subsequent to the verdict, the RUC mounted a campaign to throw doubts on the accuracy of the 

program, and the veracity of the informers.
134

 The RUC also ran a newspaper ad denying the allegations in 

the program. Sir Hugh Annesley, chief constable of the RUC, denounced the program, and said the 

allegations were an unjust and unsubstantiated slur on the RUC. On September 29, 1992, Ben Hamilton, the 

main researcher for "The Committee", was arrested at his home in London. Scotland Yard announced that 

he would appear in Magistrates' court to face one count of perjury during the trial at the Royal Courts of 

Justice in London this year. Channel 4 and Box Productions stood by the show and by Mr. Hamilton.
135

  

 

 On October 5, Ben Hamilton's solicitors asked the Attorney General to institute contempt 

proceedings against the Sunday Times and the Sunday Express. Both papers ran articles about the case 

                                                 
     

131
 Washington Post, supra note 80. 

     
132

 "British TV Station Defies Order to Identify Source," William E. Schmidt, The New York Times, May 3, 1992, section 1, p. 10.  

     
133

 "A law to silence whistle-blowers," Liz Forgan, The Independent, August 6, 1992, p. 21. 

     
134

 "RUC considers taking channel 4 to court," Liam Clarke and Michael Prescott, Sunday Times, August 9, 1992. 

     
135

 "'Death squads' researcher charged," Richard Ford, The Times, September 30, 1992. 



  
 
March 1993 24  Helsinki Watch/Fund for Free Expression 

which cast doubts on the program's conclusions as well as the methods and characters of the journalists.
136

 

The Committee to Protect Journalists has written the Prime Minister and the Attorney General to express its 

concern that Hamilton's arrest was aimed at silencing critical reporting about the situation in Northern 

Ireland.
137

 

 

 In a similar situation in March 1992, the ABC News bureau in London was compelled to turn over 

to police unused portions of interviews conducted by correspondent Pierre Salinger in Tripoli with two 

Libyans accused of involvement in the 1988 midair bombing of the Pan Am flight over Lockerbie, Scotland. 

ABC originally fought the Scotland Yard subpoena, but after a ruling against it, agreed to comply because 

the order did not require the disclosure of confidential sources.
138

 

 

 

OBSCENITY LAWS 
 

 Britain's Obscene Publications Act is used, not only to regulate pornography, but also to control 

other forms of expression. Before the election, the Conservative party discussed the possibility of tightening 

up the obscenity laws.
139

 However, afterwards, John Major announced that Britain already has the strongest 

censorship in Europe and he planned to keep it that way.
140

 In July, 1992, the government confirmed that it 

would support legislation to strengthen the law on obscenity if a proposal was made which represented a 

real improvement on existing law, and would garner sufficient public support.
141

 However, a recent private 

member's bill supported by Mary Whitehouse's National Viewers' and Listeners' Association apparently did 

not meet that standard.
142

 

 

 In July 1992, Lord Horror, a science fiction novel based on the historical Lord Haw-Haw (William 

Joyce), a British Nazi collaborator, was acquitted of obscenity charges on the grounds of its alleged anti-

semitism. However, Meng and Ecker, a comic based on the novel, was ruled an obscene publication that 

should be destroyed. The books and comics were seized in 1989, in what was called the biggest literature 

obscenity case since the seizure of Last Exit to Brooklyn in 1971.  The author, David Britton, meant the 

novels to be "an exploration of the psychotic mind," which demonstrated the horrors of the holocaust.
143

 

                                                 
     

136
 "Contempt claim over RUC collusion story," David McKittrick, The Independent, October 6, 1992, p. 2. 

     
137

 Letter by Anne Nelson, Executive Director of the Committee to Protect Journalists, to Prime Minister John Major, Sir Patrick 

Mayhew, QC, Secretary of State for Northern Ireland, and Sir Nicholas Lyell, QC, Attorney General, November 13, 1992. 

     
138

 "Yard wants reporter's Lockerbie interviews," Patrick Cockburn, The Independent, March 6, 1992, p. 15; "Tripoli hardens 

stance on Lockerbie suspects," Patrick Cockburn, The Independent, March 26, 1992. 

     
139

 "Tories consider porn-law pledge in manifesto," Philip Johnston, The Daily Telegraph, November 1, 1991, p. 4. 

     
140

 Feminists Against Censorship, 1992 Spring Update. 

     
141

 "Obscenity law reform backed," The Times, July 1, 1992. 

     
142

 "Madonna book puts women at risk," William Weekes, The Daily Telegraph, October 28, 1992, p. 14; "Not so much Sex 

please," Arthur Leathley, The Times, October 28, 1992. 

     
143

 "Legal challenge on seizure of anti-semitic fantasy," Jonathan Foster, The Independent, July 30, 1992, p. 5; see also "'Anti-



  
 
Helsinki Watch/Fund for Free Expression 25 March 1993 

Despite testimony by expert witnesses that the book and comic were esoteric works of science fiction with 

an anti-racist message that would be clear to their audience, the judge ruled that the comic, which was 

"much more luridly bound and likely to attract the attention of the less educated or literary reader" was "a 

glorification of racism and violence by some people."
144

  

 

 A campaign was launched by journalist Moyra Bremmer to prosecute a paperback publisher under 

the Obscene Publications Act for issuing the works of the Marquis de Sade.
145

 The Crown Prosecution 

Service ultimately declined to take action.
146

  

 

 After a complaint from Tory MP Nicholas Winterton, police referred Madonna's book Sex to the 

Director of Public Prosecutions for advice on whether the book should be prosecuted for obscenity.
147

 It was 

ultimately decided not to do so.
148

 However, the book was condemned in Parliament by Dr. Robert Spink, 

an MP who was seeking support for his bill tightening obscenity law.
149

 Meanwhile, the Harrods department 

store sold the Madonna book, but refused to carry a newly released book of photographs by Robert 

Mapplethorpe. The director of the Victoria and Albert Museum also cancelled an AIDS fundraiser, which 

would have featured a slideshow of works from the Mapplethorpe book, after seeing the images. The 

museum's public affairs director called some of the pictures "deeply repugnant."
150

 

 

 In keeping with the British concern for kind treatment of animals, imported videos of fighting pit 

bulls were declared obscene by a jury. Since the videos were imported, they were prosecuted under the 

Customs and Excise Management Act.
151

 

 

 

MUSIC CENSORSHIP 
 

 The Obscene Publications Act was also used against a record, "Efil4Zaggin," by American rap 

group NWA. 25,000 copies were seized, and the group's British record label, Island Records, advised 

retailers not to sell any remaining copies of the album which had already been distributed. Naturally, this 

                                                                                                                                                                                                               

semitic' Haw-Haw book banned," Victoria Macdonald, The Sunday Telegraph, September 8, 1991, p. 3. 

     
144

 "Haw Haw novel not obscene," Alan Hamilton, The Times, July 31, 1992, p. 2; "Hitler novel is not obscene, court rules," The 

Independent, July 31, 1992, p. 2. 

     
145

 "Beyond the limits of license," Moyra Bremmer, The Times, August 13, 1991. 

     
146

 "Another BBC chief en route to the opera?" Sunday Times, November 3, 1991. 

     
147

 "Madonna book," Financial Times, October 16, 1992, p. 1. 

     
148

 "Madonna book escapes prosecution," The Independent, October 21, 1992, p. 4. 

     
149

 "Madonna book `puts women at risk'," William Weekes, The Daily Telegraph, October 28, 1992, p. 14. 

     
150

 "Harrods bans Mapplethorpe book," Fiametta Rocco, The Independent, November 1, 1992, p. 1. 

     
151

  Robertson, Media Law, p. 149; "Pit bull fight videos are ruled obscene," John Steele, The Daily Telegraph, January 7, 1992. 



  
 
March 1993 26  Helsinki Watch/Fund for Free Expression 

spurred interest, and the album's sales picked up considerably.
152

 This was the first time a record produced 

by a major label was confiscated in the United Kingdom. The objections against the album were primarily 

based on misogynistic titles like "One Less Bitch," and "Findum, Fuckum & Flee."  However, as Article 19 

pointed out, "If it could be demonstrated that this material is highly likely to result in acts of violence 

against women, a ban might perhaps be justified, but this would be extremely difficult to establish, the 

suspicion that it might incite violence is not enough."
153

 The Redbridge Magistrates Court, after hearing 

expert testimony, ordered the albums returned to the group.
154

 

 

 The case obviously had an effect on Island Records, the group's label, however, since they later 

dropped two songs from rapper Ice Cube's Death Certificate album: "Black Korea", which described the 

tension between Korean shopkeepers and black customers in New York and Los Angeles, and "No 

Vaseline", an allegedly anti-semitic attack on Ice Cube's former manager.
155

 

 

 Subsequently a Swedish "death metal" band, Dismember, saw their imported albums seized by 

customs officials. Despite song titles like "Skin Her Alive," and "Bleed for Me," the Great Yarmouth 

Magistrates ordered the return of the albums because there was no evidence they would deprave or corrupt 

anyone.
156

 

 

 Another rap record was banned, allegedly for copyright reasons, but probably for political ones as 

well. A slang-laden radio interview with Neil Kinnock, then-head of the Labor Party, was used as the basis 

for the novelty record "Rhondda Rhant Rhap" by Verbal Vandalism. Since the BBC held the copyright in 

the radio interview, the High Court granted an injunction to prevent further distribution of the record.
157

 

 

 However, album seizures under obscenity statutes are only part of the music censorship problem in 

the U.K. Like the U.S., voluntary record-labeling has been instituted by record companies and retail 

chains.
158

 

 

 Radio stations, particularly those operated by the BBC, have famously restricted their playlists. As 

mentioned in last year's report, an extensive list of songs were banned during the Persian Gulf War, and a 

song by the Pogues dealing with the Birmingham Six and Guildford Four was also banned. Some records 

                                                 
     

152
 "Turning down the ghetto blasters," Sean O'Hagan, The Times, July 27, 1991. 

     
153

 "Singled out for abuse," Clare Longrigg, The Independent, August 8, 1991, p. 17. 

     
154

 "Beating the rap," The Times, November 11, 1991. 

     
155

 "Taking the rap for their rhymes," David Toop, The Times, January 17, 1992; "`Racist' songs axed from top selling album," 

Evening Standard, November 29, 1991. 

     
156

 "The Arts: Bob Dylan sings a song for the mob," Tony Parsons, The Daily Telegraph, July 10, 1992, p. 18; "Culture of sleaze," 

The Independent, July 31, 1992, p. 16. 

     
157

 "BBC seeks to halt Neil rapping," The Daily Telegraph, November 2, 1991, p. 18; "`Kinnock rap' record is banned," The 

Independent, November 12, 1992. 

     
158

 "Singled out for abuse," supra note 134. 



  
 
Helsinki Watch/Fund for Free Expression 27 March 1993 

are restricted to certain time periods: George Michael's "I Want Your Sex" is restricted to after the 9:00 p.m. 

"watershed" period, when children are presumed to be no longer listening, while "I Want to Sex You Up" by 

Color Me Badd does get played during the daytime, though not until the children have gone to school.
159

 In 

the late 1970s, the Sex Pistols' anti-royalist "God Save the Queen," was banned from the radio, and although 

the record achieved a success of notoriety, the Pistols themselves were banned by many of the towns they 

tried to play concerts in.
160

 Frankie Goes to Hollywood made a name for themselves when their first single, 

"Relax," was banned by the BBC.
161

 Several Police songs which were popular hits on U.S. radio were also 

banned by the BBC, "Invisible Sun," was banned because it dealt with Northern Ireland, while "Roxanne," 

was banned because it was about a prostitute.
162

 

 

 

                                                 
     

159
 Id. 

     
160

 Psychotic Reactions and Carburetor Dung, by Lester Bangs; England's Dreaming: Anarchy, Sex Pistols, Punk Rock, and 

Beyond by Jon Savage (New York: St. Martin's Press, 1992); New York Times, July 11, 1977, p. 2. 

     
161

 "Say It Again, Frankie," Joe Brown, The Washington Post, November 4, 1984, p. F1. 

     
162

 Fax to Gara LaMarche from Ben Penglase, January 3, 1992.  



  
 
March 1993 28  Helsinki Watch/Fund for Free Expression 

WHISTLEBLOWING IN THE NATIONAL HEALTH SERVICE    
 

 In 1990, Graham Pink, a National Health Service nurse, went public with his complaints about 

understaffing in the geriatric wards in which he worked. He did so only after a series of letters of complaint, 

beginning with his supervisor and ending with complaints to the Health Secretary and Prime Minister went 

unanswered. As a result of his whistleblowing, Pink lost his job. Although his case became a cause celebre, 

it was not unique, but symptomatic of a growing problem. National Health Trust hospitals have been 

incorporating so-called "gagging" clauses into their contracts, and reducing the ability of nurses, doctors, 

and other health workers to speak out in situations where conditions are inadequate.
163

 

 

 In 1991, the Royal College of Nursing set up a confidential service, RCN Whistleblow, to help 

nurses report on low standards of care. Since that time it has received over one hundred calls.
164

    

 

 In April 1992, Virginia Bottomley, Secretary of State for Health, urged nurses to speak out where 

they are concerned about poor standards of health service care. A report from the Royal College of Nursing 

indicates that many feel too intimidated by supervisors to do so. However, she said there was no need to 

introduce legislation to protect nurses who raised concerns. She declined to criticize confidentiality clauses. 

Christine Hancock, general secretary of the RCN said, "Gagging clauses are entirely inappropriate in a 

public service and should be withdrawn in every case."
165

  Bottomley also was said to be looking at ways of 

guaranteeing physicians who act as hospital consultants a continued right to speak out without fear of being 

fired as more hospitals become NHS trusts. The British Medical Association has expressed its concern at 

the possibility that the NHS trusts, which have the right to set their own terms and conditions for staff, have 

been removing the paragraph which guarantees consultants' freedom of speech from the standard consultant 

contract.
166

 

 

 However, several months later it was revealed that despite planned procedures for professional 

grievances, NHS staff will continue to risk dismissal for disclosing information to the public on what they 

believe to be poor standards of care. Virginia Bottomley told managers to provide "proper channels" for 

investigating complaints, but failed to ban the gagging clauses.
167

 

 

 

BRITISH BILL OF RIGHTS MOVEMENT  
 

 The British Constitution is an unwritten one, and Britain does not have a Bill of Rights. In recent 

years, the movement to institute a Bill of Rights and a written constitution has strengthened. 

                                                 
     

163
 "Whistleblowing: For Whom the Truth Hurts," Graham Pink, (Charter 88 Violations of Rights in Britain Series, #3), 1992. 

     
164

 "Bottomley tells nurses to raise complaints," Jeremy Laurance, The Times, April 28, 1992. 

     
165

 Id. 

     
166

 "Bottomley ready to defend doctors' right to speak out," Nicholas Timmins, The Independent, April 27, 1992, p. 6. 

 

     
167

 "Whistleblowers in NHS will still risk dismissal," Judy Jones, The Independent, June 12, 1992, p. 2. 



  
 
Helsinki Watch/Fund for Free Expression 29 March 1993 

 

 Charter 88 is an organization which promotes the idea of a written constitution for the United 

Kingdom. Among its principles, the charter includes the following: 

 

  1. Enshrine, by means of a Bill of Rights, such civil liberties as the right to 

peaceful assembly, to freedom of association, to freedom from discrimination, to 

freedom from detention without trial, to trial by jury, to privacy and to freedom of 

expression. 

 

  2. Establish freedom of information and open government. 

 

 Charter 88 believes that it has made a great deal of progress in public education with regard to 

constitutional rights. The Liberal Democrats have long supported a Bill of Rights. The Labor party, which 

historically has not done so, has come around to supporting a Bill of Rights as well. Even the Conservative 

party, which believes Britain's traditional unwritten constitution is working well enough, instituted the open 

government initiatives.  

 

  Charter 88 is particularly proud of the impact it made with its Democracy Days program, where, 

one week before the 1992 General Election forums were set up all over the country where voters could 

come and ask questions directly of their local candidates. Despite the Conservative victory, according to 

Charter 88 officials, the movement is growing, due to public frustration with the political process in Britain. 

The initial charter now has over 30,000 signatories.
168

 

 

 Liberty, the National Council for Civil Liberties, also supports the institution of a Bill of Rights. 

Liberty has been developing a document known as "A People's Charter," which is its draft of such a Bill. 

Among its relevant provisions are Article 6, The Right to a Fair and Public Trial or Hearing; Article 8, The 

Right to Personal Privacy; Article 9, The Right to Freedom of Conscience; Article 10, the Right to Freedom 

of Information and Expression; and Article 11, the Right to Organize and Demonstrate. 

  

Article 10 reads as follows: 

 

  1. Everyone shall have the right to freedom of expression. This right shall include 

freedom to seek, receive and impart information and ideas of all kinds regardless of 

frontiers either orally, in writing or in print, in the form of art, or through any 

media of their choice subject only to such limits as are prescribed by law, strictly 

necessary and demonstrably justified in a democratic society for the protection of 

individuals from imminent physical harm or to prevent incitement to racial hatred, 

and for the protection of the rights and freedoms of others as laid down in this Bill. 

 

  2. Everyone shall have the right of access to official information held by public 

authorities subject only to such limits as are prescribed by law, strictly necessary 

and demonstrably justified in a democratic society for: 

 

  (a) the protection of the rights and freedoms of others as laid down in this Bill. 

                                                 
     

168
 Conversation with Caroline Ellis, Charter 88, November 19, 1992. 



  
 
March 1993 30  Helsinki Watch/Fund for Free Expression 

 

  (b) the protection of the public safety to the extent that is strictly necessary in 

exceptional circumstances. Nothing in this clause shall prohibit access to public 

information which it is in the public interest to acquire. 

 

  3. This Article shall not prevent the state from requiring the licensing of 

broadcasting, television or cinema enterprises. 

 

 The People's Charter is still in draft form, but will be released in revised final form in May of 1993. 

Officials with Liberty are also positive about the future of a British Bill of Rights, since both Labor and the 

Liberal Democrats are now committed to the concept.
169

 

 

 

RECOMMENDATIONS 
 

 Helsinki Watch and the Fund for Free Expression call upon the British government to take a series 

of steps to restore rights of freedom of expression that have been eroded in recent years. While we endorse 

no specific structural reform, such as the adoption of a Bill of Rights or the incorporation into British law of 

the European Convention on Human Rights, we strongly encourage the British government to enact a 

scheme of permanent protection for individual liberties, including freedom of expression. We also call upon 

the government to: 

 

 (1)  Repeal the Official Secrets Act -- or, at a minimum, reform it to provide for a defense that 

the disclosure at issue serves the public interest or has been previously published elsewhere -- and adopt a 

freedom of information law; 

 

 (2) Bar the use of injunctions against the press for publishing material obtained in breach of 

confidence; 

  

 (3) Revise the defamation laws to provide a higher burden of proof for plaintiffs -- particularly 

those who are public officials or well known public figures -- and stronger defenses for those sued, such as 

the fact that publication serves the public interest; 

 

 (4) Balance the rising concern for increased privacy protection with strengthened guarantees of 

freedom of the press; 

 

 (5) Revise the Public Order Act to recognize an affirmative right of peaceable assembly and 

limit police and local authority power over assemblies and demonstrations to the imposition of impartially 

applied time, place and manner restrictions; 

 

 (6) Reform the broadcasting statute to insulate the British Broadcasting Corporation and 

independent television and radio from government interference with program content, and rescind the 

"broadcasting ban" on interviews with representatives of Sinn Fein Northern Ireland; 

 

                                                 
     

169
 Conversation with Andrew Puddephatt, General Secretary, Liberty, November 19, 1992. 



  
 
Helsinki Watch/Fund for Free Expression 31 March 1993 

 (7) Abolish the power of local government authorities to ban films in cinemas, and abolish the 

powers of the British Board of Film Classification to ban or require cuts in videocassettes; 

 

 (8) Cease using the Prevention of Terrorist Act to force investigative journalists to reveal 

protected sources, and reform the act to end the proscription of organizations; 

  

 (9) Resist attempts to use the obscenity laws to regulate a wide variety of forms of artistic 

expression, and repeal the blasphemy law; 

 

 (10) Protect the rights of National Health Service employees who "blow the whistle" on 

inadequate health care conditions, and ban "gagging" clauses in their contracts. 

 

 

 *   *   *    

 

 
This newsletter is a publication of the Fund for Free Expression and Helsinki Watch. It was researched and written by Catherine 

Siemann, a New York attorney. 

 

Helsinki Watch was established in 1978 to monitor domestic and international compliance with the human rights provisions of the 

1975 Helsinki Accords. The Chair is Jonathan Fanton; Vice Chair, Alice Henkin; Executive Director, Jeri Laber; Deputy Director, 

Lois Whitman; Staff Counsel, Holly Cartner; Research Associates, Erika Dailey, Rachel Denber and Ivana Nizich; Associates, 

Pamela Cox, Christina Derry and Aleksandr Petrov. The members are M. Bernard Aidinoff, Roland Algrant, Kenneth Anderson, 

Hans A. Bethe, Charles Biblowit, Martin Blumenthal, Gladys Chang-Brazil, Roberta Cohen, Lori Damrosch, Istvan Deak, Adrian 

W. DeWind, E.L. Doctorow, Fr. Robert Drinan, Stanley Engelstein, Frances Tarlton Farenthold, Alan R. Finberg, Bernard D. 

Fischman, Marvin E. Frankel, Ellen Futter, Willard Gaylin, John Glusman, Victor Gotbaum, Hanna Gray, Jack Greenberg, John 

Gutfreund, Rita E. Hauser, John Hersey, Elizabeth Holtzman, Lawrence Hughes, Susan Jacoby, Robert James, Anne M. Johnson, 

Russell Karp, Rhoda Karpatkin, Stephen L. Kass, Bentley Kassal, Marina Pinto Kaufman, Joanne Landy, Margaret A. Lang, 

Norman Lear, Leon Levy, Leon Lipson, Wendy Luers, Elizabeth J. McCormack, Theodor Meron, Arthur Miller, Toni Morrison, 

Daniel Nathans, Matthew Nimetz, Eleanor Holmes Norton, John B. Oakes, Jane Olson, Yuri Orlov, Bruce Rabb, Stuart Robinowitz, 

Felix G. Rohatyn, Donna E. Shalala, Stanley K. Sheinbaum, Jerome J. Shestack, Sanford Solender, George Soros, Susan Weber Soros, 

Michael Sovern, Svetlana Stone, Rose Styron, Jay Topkis, Liv Ullman, Gregory Wallance, Rosalind Whitehead, Jerome R. Wiesner, 

Roger Wilkins, Theodore Zang, Jr. 

 

The Fund for Free Expression was created in 1975 to monitor and combat censorship around the world and in the United States.  

The Chair is Roland Algrant; Vice Chairs, Aryeh Neier and Robert Wedgeworth; Executive Director, Gara LaMarche; Leonard 

Sandler Fellow, Mary Lynne Werlwas; Associate, Lydia Lobenthal.  The members are Alice Arlen, Robert L. Bernstein, Tom A. 

Bernstein, Hortense Calisher, Geoffrey Cowan, Dorothy Cullman, Patricia Derian, Adrian DeWind, Irene Diamond, E.L. Doctorow, 

Norman Dorsen, Alan Finberg, Francis FitzGerald, Jack Greenberg, Vartan Gregorian, S. Miller Harris, Alice H. Henkin, Pam Hill, 

Joseph Hofheimer, Lawrence Hughes, Ellen Hume, Anne M. Johnson, Mark Kaplan, Stephen Kass, William Koshland, Judith F. 

Krug, Jeri Laber, Anthony Lewis, William Loverd, Wendy Luers, John Macrae, III, Michael Massing, Nancy Meiselas, Arthur 

Miller, The Rt. Rev. Paul Moore, Jr., Toni Morrison, Peter Osnos, Bruce Rabb, Geoffrey Cobb Ryan, John G. Ryden, Steven R. 

Shapiro, Jerome Shestack, Nadine Strossen, Rose Styron, Hector Timerman, John Updike, Luisa Valenzuela, Nicholas A. Veliotes, 

Kurt Vonnegut, Jr., Gregory Wallance and Roger Wilkins. 

 

Helsinki Watch and the Fund are divisions of Human Rights Watch, which also includes Africa Watch, Americas Watch, Asia 

Watch, Helsinki Watch, Middle East Watch, and special projects on Prisoners' Rights and Women's Rights.  The Chair is Robert L. 

Bernstein and the Vice Chair is Adrian W. DeWind. Aryeh Neier is Executive Director; Kenneth Roth, Deputy Director; Holly J. 

Burkhalter, Washington Director; Gara LaMarche, Associate Director; Susan Osnos, Press Director.  


